Az üzemképes dízelvonatok száma 12 százalékkal csökkent, cserére nincs pénz, új járművekre ráadásul 3-5 éves várólista van, emiatt a cél a magyar gyártókapacitások növelése a minisztérium szerint.
A Közlekedő Tömeg közérdekű adatigényléssel fordult az Építési és Közlekedési Minisztériumhoz, a részleteket egy pénteki Facebook-posztban közölték. Mint arról a Hvg.hu is beszámolt, az adatokból kiderül: az üzemképes dízelvonatok száma rohamosan csökken (három év alatt 12 százalékkal), az öregedő géppark fejlesztését Lázár János minisztériuma szerint a háború, valamint a „a hazánknak járó uniós pénzek jogtalan visszatartása” miatti forráshiány akadályozza – számolt be róla az Rtl.hu.
A KT posztja szerint mióta Lázár János a miniszter, „az üzemképtelen motorvonatok miatt busszal pótolt vonatok száma kilőtt, a mélypontot jelentő 2023. júniusban 15-ször annyi mellékvonali vonat maradt ki (856), mint egy évvel korábban (56)”.
Az ÉKM az RTL híradó kérdésére megerősítette: „a tulajdonosi jogokat gyakorló minisztérium arra utasította a vasúttársaság illetékeseit, hogy folyamatosan monitorozzák, hol vannak elérhető és tisztességes minőségű használt járművek az európai vagy a nemzetközi piacokon”.
Hozzátették: „Ennek köszönhetően már csatasorba álltak az ún. AKIEM-mozdonyok, de ezen a módon zajlanak előrehaladott tárgyalások a mellékvonalakon bevethető, használt dízeljárművekkel kapcsolatban is”. Megerősítették, hogy a beszerzéseket érintő pénzszűkét „részben az uniós pénzek jogtalan visszatartása, részben a háborús hatások okozzák”.
Az ÉKM szerint a járműpiacon tapasztalható jelenlegi erős keresleti hatás miatt a várólista 3-5 éves új járművek beszerzésénél. „Ez nyilvánvalóan szűkíti a használtjármű-piacon elérhető lehetőségeket is; nem véletlen, hogy Magyarország keresi a módját annak, hogyan lehet erősíteni a nemzeti kézben lévő gyártókapacitásait” – tette hozzá a minisztérium sajtóosztálya. (hvg.hu)