Ugrás a tartalomra
CIVILHETES
  • Belföld
  • Külföld
  • Gazdaság
  • Vélemény
  • + »
    • Időjárás
    • Kultúra »
      • Film
      • Zene
    • Tudomány »
      • Környezet
      • Technika
      • Kütyü
    • Életmód »
      • Egészség
      • Gasztro
      • Sport
      • Állati
    • Bulvár »
      • Kék
      • Rejtély
    • Fiatal
    • Videó
{{title}}
{{title}}

Óriási a baj az iváncsai akkugyárban: se megrendelés, se termelés az elektromos autóipar válsága miatt

Gazdaság
2024.05.15.
Profile picture for user CIVILHETES
By CIVILHETES on

Magyarországra is begyűrűzött az európai autóipar válsága. Olyannyira visszaestek a megrendelések a dél-koreai Sk Innovation Iváncsán gyártott akkumulátorai iránt, hogy a munkavállalók kétharmadától kellett megválniuk. 

A szakszervezet azonban azt elérte, hogy a magyar munkavállalók továbbra is a cégnél maradjanak, így csak a külföldi vendégmunkásokat építették le.

Nagyon visszaestek a megrendelések, amiben csak akkor lesz érdemi változás, ha az európai elektromos autóipar újra fellendül – mondta Világgazdaságnak Székely Tamás, a Magyar Vegyipari Dolgozók Szakszervezeti szövetségének elnöke, akit az iváncsai történésekről kérdeztünk. A szakszervezeti vezető a hétvégén nyilatkozott az RTL Híradónak arról, hogy pénteken, minden előzetes bejelentés nélkül több száz munkavállalójától vált meg Dél-koreai tulajdonú SK Innovation iváncsai akkumulátorgyára, mivel hónapok óta nem tudott felpörögni a termelés. Még fél éve, 2023 novemberében indult a tesztüzem, az eredeti tervek arról szóltak, hogy a nyáron már teljes kapacitáson működnek a gyártósorok. A toborzás ennek köszönhetően le is zárult április végén.

Épp ezért volt mellbevágó hétvégi hír, hogy több száz embertől váltak meg a gyárban. Székely Tamás elmondta, hogy folytak a bértárgyalások, amikor szembesültek azzal, hogy nem indult el a gyárban a termelés, helyette az továbbra is tesztüzemben működik. Így egyedül abban tudtak megegyezni, ugyan nem lesz alapbéremelés, de nem bocsátják el az állományban lévő munkavállalókat, csak a kölcsönzötteket építik le.

Viszonylag jó az együttműködés a szakszervezet és a cég között, ezért is tudtunk megállapodni, hogy magyar munkavállalót nem bocsátanak el

– mondta a VDSZ elnöke, hozzátéve, hogy az SK állományának 2/3-a volt kölcsönzött munkavállaló, őket érinti a mostani bejelentés. A maradék egyharmadra, mint mondta, szükség van továbbra is a tesztüzem miatt. Úgy gondolja, hogy a cég ígérete biztosítva van.

Ezekre a vendégmunkásokra nem tartanak igényt

Kazah, kirgiz, ukrán és filippinó munkásokat érint az SK pénteki döntése – mondta lapunknak Mészáros Melinda, a Liga Szakszervezetek vezetője, akitől megtudtuk, hogy 2200 főt foglalkoztattak a gyárban, ebből 700-800 fő között van a magyar munkavállalók száma, akik maradnak a gyárban továbbra is. Ők viszik tovább a próbaüzemet, a leépítésnek szerinte is a megrendeléshiány az oka.

A komáromi gyár jelenleg kiszolgálja az igényeket, több igény nincs.

– mondta a Liga vezetője, arra a kérdésre, hogy mi a helyzet a gödi Samsung-gyárban, amely szintén akkumulátorokat gyárt, arra nem tudott választ adni, mert ott bonyolultabb a helyzet, ugyanis nincsen jelen szakszervezet.

Gödörben az elektromos autózás

A Liga vezetője arról is beszélt, hogy az egész autóipar szenved, az elektromos átállás miatt átmeneti év lesz az idei és a jövő évi. Annál is inkább, mert a kereslet mindenhol visszaesett elektromos autók iránt.

Mint mi írtunk róla, Kína kivételével gyakorlatilag az egész világban szenved az elektromos átállás, persze mindenhol más-más hangsúlyokkal, egy azonban közös, az olcsó, versenyképes kínai autók által támasztott verseny a termelési oldalon óriási hívását jelent a gyártóknak. A bajt csak tetézte, hogy Németországban tavaly decemberben megszüntették az elektromos autók állami támogatását, azóta az egész iparág lejtmenete kapcsolt, az autóeladások zuhannak hónapok óta. Ha a tengeren túlra nézünk, ott sincs minden rendben, a Tesla jelenleg legnagyobb válságát éli. A gondok leképeződtek a részvényárfolyam alakulásában is, amely az év eleje óta több mint negyedével mérséklődött.

Majdnem 700 milliárdba került a gyár felépítése

Még 2021 januárjában jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter az iváncsai gyár felépítését. A dél-korai cégnek ez volt a harmadik beruházása hazánkban, amelynek teljes költsége 681 milliárd forintba volt, ezzel sokáig minden idők legdrágább beruházásának számított hazánkban. Ha valóban elindul a termelés, az éves kapacitása 30 GWh lesz, ami évi 430 000 elektromos autó gyártását teszi lehetővé. (vg.hu)

SZÉKELY TAMÁS
Mészáros Melinda
AKKUGYÁR
IVÁNCSA
Elektromos Autózás
Kapcsolódó cikkek
Százakat rúgtak ki az iváncsai aksigyárból
Profile picture for user CIVILHETES
CIVILHETES
Publikálva 2024.05.15. - 05:56
Módosítva 2024.05.15. - 05:58
A- A+

  • „Lehetett sejteni, hogy valamiféle változás előtt áll a DK, de arra kevesen gondoltak, hogy ilyen tempóban történik minden”

    „Lehetett sejteni, hogy valamiféle változás előtt áll a DK, de arra kevesen gondoltak, hogy ilyen tempóban történik minden”

  • A német titkosszolgálat felfüggesztette az AfD szélsőséges szervezetként való besorolását

    A német titkosszolgálat felfüggesztette az AfD szélsőséges szervezetként való besorolását

  • Orbán Viktor Trumppal és Dodikkal készül a 100 milliárd dolláros fémbányászati üzletre

    Orbán Viktor Trumppal és Dodikkal készül a 100 milliárd dolláros fémbányászati üzletre

  • Napsütés és gonolyfelhők, átlag alatti hőmérséklettel

    Napsütés és gomolyfelhők, átlag alatti hőmérséklettel

  • XIV. Leó néven Robert Francis Prevost az új pápa

    XIV. Leó néven Robert Francis Prevost az új pápa

  • 200 milliárd dollárt ad jótékony célokra Bill Gates a következő 20 évben

    200 milliárd dollárt ad jótékony célokra Bill Gates a következő 20 évben

  • Fehér füst a Vatikán felett: Megválasztották az új pápát a harmadik szavazáson

    Fehér füst a Vatikán felett: Megválasztották az új pápát a harmadik szavazáson

  • A kiskereskedelmi forgalom volumenváltozása az Európai Unió tagállamaiban, 2025. március

    A kiskereskedelmi forgalom volumenváltozása az Európai Unió tagállamaiban, 2025. március

  • Gyurcsány utolsó levele: Fájó búcsú ez, voltam fent és lent, az, hogy velem mi lesz, nem érdekes

    Gyurcsány utolsó levele: Fájó búcsú ez, voltam fent és lent, az, hogy velem mi lesz, nem érdekes

  • Nincs önkormányzat, amelyik korlátozni akarná a beköltözést az Orbán-kormány terve alapján

    Nincs önkormányzat, amelyik korlátozni akarná a beköltözést az Orbán-kormány terve alapján

  • Kiderült: a Fidesz nemcsak Poltot jelöli alkotmánybírónak

    Kiderült: a Fidesz nemcsak Poltot jelöli alkotmánybírónak

  • Gyurcsány Ferenc lemondása: A közélet új lehetőségei

    Gyurcsány Ferenc lemondása: A közélet új lehetőségei

  • Gyurcsány Ferenc visszavonul - jelentette Dobrev Klára

    Gyurcsány Ferenc visszavonul - jelentette Dobrev Klára és el is válnak

  • Hernádi Zsolt kritizálta a kormány intézkedéseit

    Hernádi Zsolt kritizálta a kormány intézkedéseit

  • Hadházy Ákos: Vajon miféle háborúba vezető útra lépett az Orbán-kormány 2023-ban?

    Hadházy Ákos: Vajon miféle háborúba vezető útra lépett az Orbán-kormány 2023-ban?

  • Simion román szélsőjobboldali elnökjelölt: „Sok tekintetben Orbán Viktor lépéseit szeretném követni"

    Simion román szélsőjobboldali elnökjelölt: „Sok tekintetben Orbán Viktor lépéseit szeretném követni"

  • Darabokra tört a jövőkép, elsodorja Romániát a posztfasiszta hullám?

    Darabokra tört a jövőkép, elsodorja Romániát a posztfasiszta hullám?

  • Kormányinfó: Gulyás Gergely a Magyar Péter által nyilvánosságra hozott hangfelvételt "lepkefingnak" nevezte

    Kormányinfó: Gulyás Gergely a Magyar Péter által nyilvánosságra hozott hangfelvételt "lepkefingnak" nevezte

  • Villámgyorsan magyarázkodni kezdett Szalay-Bobrovniczky Kristóf a kínos hangfelvétel megjelenése után

    Villámgyorsan magyarázkodni kezdett Szalay-Bobrovniczky Kristóf a kínos hangfelvétel megjelenése után

  • Változhatnak az örökbefogadás szabályai

    Változhatnak az örökbefogadás szabályai

  • Nesze neked magyar érettségi rendszer: Ausztriában, Svájcban papír sem kell, mégis jó fizetés vár

    Nesze neked magyar érettségi rendszer: Ausztriában, Svájcban papír sem kell, mégis jó fizetés vár

  • Kérek még

Maradjon velünk!

 

Rovatok

  • Belföld
  • Külföld
  • Gazdaság
  • Vélemény
  • Minden más

© 2011-2025 CIVILHETES /Középen állunk/

Lábléc menü

  • Impresszum
  • Jogi nyilatkozat
  • Adatkezelés
  • Régi CIVILHETES
Címlap
CIVILHETES
Független Közéleti Magazin
  • Belföld
  • Külföld
  • Gazdaság
  • Vélemény
  • +
    • Időjárás
    • Kultúra
      • Film
      • Zene
    • Tudomány
      • Környezet
      • Technika
      • Kütyü
    • Életmód
      • Egészség
      • Gasztro
      • Sport
      • Állati
    • Bulvár
      • Kék
      • Rejtély
    • Fiatal
    • Videó
Clear keys input element