Ugrás a tartalomra
CIVILHETES
  • Belföld
  • Külföld
  • Gazdaság
  • Vélemény
  • + »
    • Időjárás
    • Kultúra »
      • Film
      • Zene
    • Tudomány »
      • Környezet
      • Technika
      • Kütyü
    • Életmód »
      • Egészség
      • Gasztro
      • Sport
      • Állati
    • Bulvár »
      • Kék
      • Rejtély
    • Fiatal
    • Videó

Óriási a baj az iváncsai akkugyárban: se megrendelés, se termelés az elektromos autóipar válsága miatt

Gazdaság
2024.05.15.
Profile picture for user CIVILHETES
By CIVILHETES on

Magyarországra is begyűrűzött az európai autóipar válsága. Olyannyira visszaestek a megrendelések a dél-koreai Sk Innovation Iváncsán gyártott akkumulátorai iránt, hogy a munkavállalók kétharmadától kellett megválniuk. 

A szakszervezet azonban azt elérte, hogy a magyar munkavállalók továbbra is a cégnél maradjanak, így csak a külföldi vendégmunkásokat építették le.

Nagyon visszaestek a megrendelések, amiben csak akkor lesz érdemi változás, ha az európai elektromos autóipar újra fellendül – mondta Világgazdaságnak Székely Tamás, a Magyar Vegyipari Dolgozók Szakszervezeti szövetségének elnöke, akit az iváncsai történésekről kérdeztünk. A szakszervezeti vezető a hétvégén nyilatkozott az RTL Híradónak arról, hogy pénteken, minden előzetes bejelentés nélkül több száz munkavállalójától vált meg Dél-koreai tulajdonú SK Innovation iváncsai akkumulátorgyára, mivel hónapok óta nem tudott felpörögni a termelés. Még fél éve, 2023 novemberében indult a tesztüzem, az eredeti tervek arról szóltak, hogy a nyáron már teljes kapacitáson működnek a gyártósorok. A toborzás ennek köszönhetően le is zárult április végén.

Épp ezért volt mellbevágó hétvégi hír, hogy több száz embertől váltak meg a gyárban. Székely Tamás elmondta, hogy folytak a bértárgyalások, amikor szembesültek azzal, hogy nem indult el a gyárban a termelés, helyette az továbbra is tesztüzemben működik. Így egyedül abban tudtak megegyezni, ugyan nem lesz alapbéremelés, de nem bocsátják el az állományban lévő munkavállalókat, csak a kölcsönzötteket építik le.

Viszonylag jó az együttműködés a szakszervezet és a cég között, ezért is tudtunk megállapodni, hogy magyar munkavállalót nem bocsátanak el

– mondta a VDSZ elnöke, hozzátéve, hogy az SK állományának 2/3-a volt kölcsönzött munkavállaló, őket érinti a mostani bejelentés. A maradék egyharmadra, mint mondta, szükség van továbbra is a tesztüzem miatt. Úgy gondolja, hogy a cég ígérete biztosítva van.

Ezekre a vendégmunkásokra nem tartanak igényt

Kazah, kirgiz, ukrán és filippinó munkásokat érint az SK pénteki döntése – mondta lapunknak Mészáros Melinda, a Liga Szakszervezetek vezetője, akitől megtudtuk, hogy 2200 főt foglalkoztattak a gyárban, ebből 700-800 fő között van a magyar munkavállalók száma, akik maradnak a gyárban továbbra is. Ők viszik tovább a próbaüzemet, a leépítésnek szerinte is a megrendeléshiány az oka.

A komáromi gyár jelenleg kiszolgálja az igényeket, több igény nincs.

– mondta a Liga vezetője, arra a kérdésre, hogy mi a helyzet a gödi Samsung-gyárban, amely szintén akkumulátorokat gyárt, arra nem tudott választ adni, mert ott bonyolultabb a helyzet, ugyanis nincsen jelen szakszervezet.

Gödörben az elektromos autózás

A Liga vezetője arról is beszélt, hogy az egész autóipar szenved, az elektromos átállás miatt átmeneti év lesz az idei és a jövő évi. Annál is inkább, mert a kereslet mindenhol visszaesett elektromos autók iránt.

Mint mi írtunk róla, Kína kivételével gyakorlatilag az egész világban szenved az elektromos átállás, persze mindenhol más-más hangsúlyokkal, egy azonban közös, az olcsó, versenyképes kínai autók által támasztott verseny a termelési oldalon óriási hívását jelent a gyártóknak. A bajt csak tetézte, hogy Németországban tavaly decemberben megszüntették az elektromos autók állami támogatását, azóta az egész iparág lejtmenete kapcsolt, az autóeladások zuhannak hónapok óta. Ha a tengeren túlra nézünk, ott sincs minden rendben, a Tesla jelenleg legnagyobb válságát éli. A gondok leképeződtek a részvényárfolyam alakulásában is, amely az év eleje óta több mint negyedével mérséklődött.

Majdnem 700 milliárdba került a gyár felépítése

Még 2021 januárjában jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter az iváncsai gyár felépítését. A dél-korai cégnek ez volt a harmadik beruházása hazánkban, amelynek teljes költsége 681 milliárd forintba volt, ezzel sokáig minden idők legdrágább beruházásának számított hazánkban. Ha valóban elindul a termelés, az éves kapacitása 30 GWh lesz, ami évi 430 000 elektromos autó gyártását teszi lehetővé. (vg.hu)

SZÉKELY TAMÁS
Mészáros Melinda
AKKUGYÁR
IVÁNCSA
Elektromos Autózás
Kapcsolódó cikkek
Százakat rúgtak ki az iváncsai aksigyárból
Profile picture for user CIVILHETES
CIVILHETES
Publikálva 2024.05.15. - 05:56
Módosítva 2024.05.15. - 05:58
A- A+

  • Végveszélyben a parajdi sóbánya

    Végveszélyben a parajdi sóbánya

  • Vizsgálatot indított a NAIH Orbán Viktor hatvanpusztai birtokának építésével kapcsolatban

    Vizsgálatot indított a NAIH Orbán Viktor hatvanpusztai birtokának építésével kapcsolatban

  • Szürreális jelenetek játszódtak le a Szilágyi Erzsébet Gyermekotthon előtt

    Szürreális jelenetek játszódtak le a Szilágyi Erzsébet Gyermekotthon előtt

  • Még országgyűlési határozat is született az uniós védelmi hitel ellen, most Magyarországtól csak egy tartózkodásra futotta

    Még országgyűlési határozat is született az uniós védelmi hitel ellen, most Magyarországtól csak egy tartózkodásra futotta

  • Napi szintű probléma lett az önsértés a gyerekeknél – figyelmeztet a Semmelweis Egyetem pszichiátere

    Napi szintű probléma lett az önsértés a gyerekeknél – figyelmeztet a Semmelweis Egyetem pszichiátere

  • Magyar Péter szerint a fideszes Németh Balázs olyan videót töltött fel közösségi oldalára, amiért 3 év börtönt is kaphatna

    Magyar Péter szerint a fideszes Németh Balázs olyan videót töltött fel közösségi oldalára, amiért 3 év börtönt is kaphatna

  • A móri mészárlás bizonyítékainak feltárója megtalálta az Ausztriába menekült magyar huszárok elásott iratait

    A móri mészárlás bizonyítékainak feltárója megtalálta az Ausztriába menekült magyar huszárok elásott iratait

  • Igazi bravúrt hajtott végre Orbán Sára cége tavaly

    Igazi bravúrt hajtott végre Orbán Sára cége tavaly

  • A Továbbélés művészete - Gondolkodj rendszerekben!

    A Továbbélés művészete - Gondolkodj rendszerekben!

  • Călin Georgescu visszavonul a politikától

    Călin Georgescu visszavonul a politikától

  • Választási fogás lehet az új nyugdíj-ígéret

    Választási fogás lehet az új nyugdíj-ígéret

  • Rég lépett le ennyi magyar végleg az országból: az ázsiai vendégmelósok biztos nem pótolják őket

    Rég lépett le ennyi magyar végleg az országból: az ázsiai vendégmelósok biztos nem pótolják őket

  • Orbán Viktor javaslatára felmentettek egy miniszterhelyettest

    Orbán Viktor javaslatára felmentettek egy miniszterhelyettest

  • A Tisza politikusa, Kulja András az egészségügyi államtitkárral, Takács Péterrel vitázik élőben, és leleplező anyagokat ígér

    A Tisza politikusa, Kulja András az egészségügyi államtitkárral, Takács Péterrel vitázik élőben, és leleplező anyagokat ígér

  • A király gratulált!

    A király gratulált!

  • „Rálicitált" a Teslára a BYD: féláron kínálják a márka új elektromos szedánját

    „Rálicitált" a Teslára a BYD: féláron kínálják a márka új elektromos szedánját

  • Magyar igazságszolgáltatás, bírói felelősség, törvénysértő ítélet, hamis tanúvallomás, bírói önkény, fegyelmi eljárás hiánya, közbizalom válsága, gyermekvédelem, bírósági korrupció, jogállamiság, Miskolci Járásbíróság, Dr. Tóth Katalin, Dr. Tuzáné Dr. Papp Szilvia, bírósági panasz, jogsértés következmények nélkül, bírósági rendszer válsága, polgári jogvédelem, társadalmi bizalom, elcsalt ítélet, állampolgári jogérvényesítés, #énsem

    Hazugságra ítélt igazság – Mikor vonják már felelősségre a törvényt sárba tipró bírákat?

  • Zsebkendőből kokain – A dezinformáció, mint fegyver a nemzetközi politikában

    Zsebkendőből kokain – A dezinformáció, mint fegyver a nemzetközi politikában

  • A gyarmatosító árnyékában – Hogyan veszik vissza az ukránok a nyelvüket?

    A gyarmatosító árnyékában – Hogyan veszik vissza az ukránok a nyelvüket?

  • Krekó Péter: A nyílt fenyegetés már mindennapos

    Krekó Péter: A nyílt fenyegetés már mindennapos

  • Elütött tolatás közben egy nőt Obbágy Csaba fideszes képviselő

    Elütött tolatás közben egy nőt Obbágy Csaba fideszes képviselő

  • Kérek még

Maradjon velünk!

 

Rovatok

  • Belföld
  • Külföld
  • Gazdaság
  • Vélemény
  • Minden más

© 2011-2025 CIVILHETES /Középen állunk/

Lábléc menü

  • Impresszum
  • Jogi nyilatkozat
  • Adatkezelés
  • Régi CIVILHETES
Címlap
CIVILHETES
Független Közéleti Magazin
  • Belföld
  • Külföld
  • Gazdaság
  • Vélemény
  • +
    • Időjárás
    • Kultúra
      • Film
      • Zene
    • Tudomány
      • Környezet
      • Technika
      • Kütyü
    • Életmód
      • Egészség
      • Gasztro
      • Sport
      • Állati
    • Bulvár
      • Kék
      • Rejtély
    • Fiatal
    • Videó
Clear keys input element