Vezetni – ez sok ember számára sokkal többet jelent, mint egyszerűen eljutni A-ból B-be.
Sokkal inkább szabadság, főleg abban az élethelyzetben, amikor a mikromobilitás vagy a közösségi közlekedés már kevésbé nyújt alternatívát. Nem csoda, hogy sokan nehezen fogadják el a gondolatot, hogy a vezetés fejezete a végéhez közeledhet.
Senki számára sem egyszerű megbarátkozni azzal a gondolattal, hogy az egészségügyi állapota miatt már nem vezethet tovább. Még akkor is, ha ő maga is úgy érzi, hogy a vezetés egyre nehezebb és rosszabb lesz, ahogy öregszik. Thomas Wagner, a Dekra közlekedéspszichológusa szerint a jogosítvány – és főleg a búcsúzás gondolata – sok érzelmet hordoz magában.
A szakember ismeri azokat a tanulmányokat, amelyek kimutatták: a vezetői engedély elvesztése által okozott stressz hasonló ahhoz, amit egy közeli hozzátartozó vagy egy munkahely elvesztése okoz depresszió tünetei alakulhatnak ki.
„Természetesen az idősek önmagukban nem jelentenek veszélyt az utakon. Az idősebb vezetők lényegesen alacsonyabb kockázatvállalási hajlandósággal rendelkeznek, mint a fiatalabbak” – mondja Thomas Wagner. A kábítószer és az ittas vezetés is ritkábban okoz problémát a körükben.
„Emellett az idősek rengeteg vezetési tapasztalatot szereztek az évek során” – mondja Theresa Bödefeld, aki az esseni Egyetemi Kórház Igazságügyi Orvostani Intézetének gyógyszerészeként időskori gépjárművezetéssel is foglalkozik. A sok-sok óra volán mögött részben kompenzálhatja a gyengeségeket.
Korlátokat hozhat az idősödés
„Az életkor előrehaladtával növekszik azoknak a száma, akiknek különböző betegségek befolyásolják biztonságukat a volán mögött” – mondja Theresa Bödefeld. Erre példa a demencia, de a normál öregedési folyamatok is befolyásolhatják a vezetést.
„Az idegsejtpopulációnk az életkorral romlik. Az információk továbbítása már nem olyan gyorsan történik, mint korábban” – mondja Wagner. Ennek eredményeként a reakcióidő is megnő, és tovább tart a fékezés, a kuplung használata, a kormányzás. Wagner szerint ez a jelenség 70 éves kortól kezdődik. „Azt tapasztaltuk, hogy 75 éves kortól jelentősen megnő az önhibás balesetek aránya” – mondja a közlekedéspszichológus.
A gyógyszerek is gondot okoznak
Nagy probléma az időskori vezetésnél a különböző gyógyszerek alkalmazása és a lehetséges mellékhatások. Ráadásul a máj és a vese rosszabbul működik az életkor előrehaladtával, így a gyógyszerek is nehezebben bomlanak le.
„Ezért lehetnek olyan mellékhatások, amelyek fiatalabbaknál nem fordulnak elő” – mondja Bödefeld. Emellett nem ritka, hogy az idősek napi öt, esetleg tíz különböző gyógyszert szednek be, ilyenkor fennáll az interakciók veszélye – írja a Welt.
Különösen fontos idős korban, hogy figyeljünk a gyógyszerek mellékhatásaira, és ne vezessünk olyankor, amikor fáradtságot, tompaságot vagy kábultságot okozó gyógyszert vettünk be. Emellett a látás és a hallás romlása esetén is érdemes átgondolni a vezetésre való alkalmasságot.
Ahhoz, hogy következtetéseket vonjon le az ilyen megfigyelésekből, őszintén és reálisan kell megvizsgálnia saját képességeit és azok hanyatlását. És ez sokak számára nehéz, ahogy Thomas Wagner is beszámol róla – mert sokaknak a függetlenség nagy része a jogosítványon múlik. (autopro.hu)