A következő hónapokban késésekre, áremelkedésre, fennakadásokra kell számítani a világkereskedelemben.
Miután a legnagyobb hajózási vállalatok közül több is határozatlan időre felfüggesztette a konténerhajók áthaladását a Szuezi-csatornán az elmúlt hetek politikai eseményeinek hatására - hívta fel a figyelmet a Trans-Sped komplex logisztikai szolgáltató cég az MTI-nek küldött csütörtöki közleményében.
A logisztikai iparágban felmerülő nehézségek az egész világ működésére kihatnak. A logisztikai vállalatok hónapokra előre megtervezett menetrendjei felborulnak, a termelő és gyártó cégek a kalkulált szállítási díjakhoz képest magasabb áron, késve kapják meg rendeléseiket, a kereskedelemben pedig hiány léphet fel
- idézi a közlemény Mihály Attilát, a cég szakértőjét.
Megjegyezte: a bizonytalanságot fokozza, hogy a platformokon, amelyeken folyamatosan követni lehetett a hajók útját, most biztonsági okokból nem mutatják a veszélyeztetett térségben haladó hajók neveit.
A felfüggesztések miatt a Távol-Kelet és Európa, illetve Amerika között közlekedő teherszállító hajók egy része a Jóreménység foka felé tesz kerülőt, ami legalább 10 000 kilométer, és mintegy 8-10 nap pluszt jelent egy úton. Az új útvonal nagyságrendileg 800-900 ezer dolláros többletet jelenthet egy hajónál, ami a megbízót terheli
- emelte ki a szakértő.
Szerinte gazdasági előrejelzések alapján a tengeri piacon bekövetkezett áremelkedések 0,5-0,6 százalékkal növelhetik az inflációt világszerte.
A szakértő úgy látja, ha újra biztonságosan hajózható lesz a Vörös-tenger, akkor is hónapokra lesz szükség, hogy normalizálódjanak a szállítási idők és az árak, valamint pótolják a termelésben kialakult hiányt.
A helyzetet nehezíti, hogy február elején, a kínai holdújév időszakában a világ egyik legnagyobb logisztikai központjában, Kínában leáll a forgalom, így már most olyan visszajelzések érkeznek a hajótársaságoktól, miszerint a tervezett szállításoknál a csúszás nem pár nap, hanem akár több hét is lehet
- hangsúlyozta Mihály Attila.