A háború miatt Oroszország ellen hozott nyugati szankciók egyik mellékhatása, hogy kialakult a korlátozásokat ipari méretekben megkerülő szállítási hálózat.
Helyzetüket manipuláló hajók járják a világ tengereit a rakterükben dollármilliárdokat érő szállítmányokkal. A „sötét hajókból” álló flotta hírek szerint orosz olajat és Ukrajnától lopott gabonát is szállít. Hogy éppen hol vannak, azt nem egyszerű kideríteni, de nem is lehetetlen.
A nagy hajókat automatikus azonosító-berendezéssel (automatic indentification system, AIS) kell ellátni, hogy folyamatosan jelezzék tartózkodási helyüket. Ez elsősorban a balesetek megelőzését szolgálja. A rendszerhez az International Maritime Organization elvárásainak megfelelően kell csatlakozni. Egyes hajók azonban időnként kikapcsolják a transzponderüket, vagy manipulálják az AIS rendszert, hogy elmaszkolják tartózkodási helyüket. Az utóbbi segítségével olyan helyen jelzik a jelenlétüket, amelytől valójában esetenként több száz kilométerre lehetnek a CNBC amerikai gazdasági portál és hírtévé összefoglalója szerint.
Drasztikus növekedés
A Windward tengerészeti technológiai vállalat adataiból az látszik, hogy a helymeghatározásnak ez a fajta manipulációja 12 százalékkal nőtt 2023 első hat hónapjában az előző év azonos időszakához képest az olajat, illetve a száraz tömegárut - például gabonát - szállító hajók körében. Ha 2021 első félévéhez hasonlítjuk a változást, akkor még durvább, 82 százalékos a növekedés.
A technika fejlődése megkönnyítette az ilyenfajta csalást, ám ahogy minden fegyverkezési versenyben, ebben is vannak új megoldások a svindlerek leleplezésére – mondta John Lusk, a Spire Maritime adatszolgáltató vállalat vezérigazgatója. A háborús szankciók bevezetése e cég tapasztalatai szerint is érezhetően növelte a „sötét üzemmódban” lebonyolított fuvarok számát.
A Windward technológiájával az elmúlt évben több mint 1100 olyan tankert azonosítottak, amely AIS rendszere manipulálásával a szankciókat kijátszva orosz árut szállított. Ha ezek be is tartják a 60 dolláros (alig több mint 22 ezer forint) hordónkénti limitárat, amit a G7-országok szabtak az orosz olajra, akkor is dollármilliárdos tételekről van szó. A matek a következő: 500 tankhajó összesen 800 millió hordó olajat képes elszállítani. Ez a 60 dolláros árral számolva 48 milliárd dollárt (17 664 milliárd forintot) jelent – mondta Ami Daniel a Windward társalapító-vezérigazgatója.
A washingtoni igazságügyi minisztérium utasítására nemrégiben lefoglaltak egy közel egymillió hordó iráni olajat szállító hajót, amely hamis identitásjelzéssel akart ellopakodni úti célja felé. A hajó tulajdonosára 2,5 millió dolláros (920 millió forint) bírságot szabtak ki. Szakértők szerint hasonló akciókkal próbálhatják elfogni az orosz árut szállító sötét hajókat is. (Privátbankár)