Ugrás a tartalomra
CIVILHETES
  • Belföld
  • Külföld
  • Gazdaság
  • Vélemény
  • + »
    • Időjárás
    • Kultúra »
      • Film
      • Zene
    • Tudomány »
      • Környezet
      • Technika
      • Kütyü
    • Életmód »
      • Egészség
      • Gasztro
      • Sport
      • Állati
    • Bulvár »
      • Kék
      • Rejtély
    • Fiatal
    • Videó

A megkérdezettek alig 4 százaléka használ ország- vagy vármegyebérletet, a vonatok fele késik

Belföld
2023.09.14.
Profile picture for user CIVILHETES
By CIVILHETES on

A magyarok 70 százaléka ritkán vagy egyáltalán nem utazik vonaton, napi szinten csak minden századik, heti rendszerességgel pedig minden harmincadik megkérdezett száll fel a MÁV szerelvényeire – derült ki a Publicus Intézet Népszava számára készített felméréséből.

A vonatozók hatodának nincs más közlekedési alternatívája, több, mint felük viszont annak ellenére a zötykölődést választja, hogy busszal vagy autóval is eljuthatna úti céljához. A vasutat legalább havi szinten használók közel háromnegyede kényelmi okok miatt dönt a vonatozás mellett, tízből négyen ezt tartják a legolcsóbb közlekedési eszköznek, hárman pedig így jutnak el a leggyorsabban a célállomásukra.

Utóbbiakat érinthette a legrosszabbul az Építési és Közlekedési Minisztérium, valamint a vasúttársaság júliusi döntése, mellyel bezártak tíz vasúti szárnyvonalat, illetve a hivatalos indoklás szerint további intézkedésig vonatpótló autóbuszokkal biztosítják a forgalmat az érintett szakaszokon. A pótlóbuszok azonban – ahogyan erről lapunk is beszámolt – nem ritkán hosszabb menetidővel közlekednek, a Sásd-Komló vonalon például cirka 25, Miskolc és Nyékládháza között pedig 20 perccel tart tovább immár az utazás.

A válaszadók közel négytizede (38 százalék) ingyen vagy csak helyjeggyel utazik, negyedük (26 százalék) él valamilyen kedvezménnyel, négy százalék használ ország- vagy vármegyebérletet, s csak tízből hárman fizetnek teljes árat a jegyvásárlásnál. A kedvezményeket értelemszerűen a hatvan felettiek használják ki a legnagyobb mértékben, kilencven százalékuk ingyen utazik, ahogyan a 45-60 év közöttiek kétötöde is, míg a 30-44 köztiek közül csak minden tizenegyedik élhet ezzel a lehetőséggel. Közülük utaznak a legtöbben teljes áron – csaknem kétharmaduk –, míg a kedvezményes jeggyel leginkább – bő 40 százalék – a 18-29 évesek élnek, ami nem meglepő, hiszen a korosztály jelentős része még középiskolában vagy a felsőoktatásban tanul, így kihasználják a diákkedvezményt. Érdekesség, hogy a vármegyebérletet is ez utóbbi csoport vásárolja leginkább (esetükben is csak 17 százalék), míg a többi életkori csoportnál szinte elenyésző a számuk.

A statisztikák szerint az idei év első öt hónapjában minden tizedik személyvonat legalább öt percet, minden huszadik pedig minimum negyedórát késett, s a vármegyebérletek májusi bevezetése óta még látványosabb a járatok menetidejének növekedése: míg áprilisban a szerelvények 69 százaléka, addig júniusra csak felük érkezett meg pontosan a kijelölt állomásra.

Ezek alapján nem meglepő, hogy a MÁV szolgáltatásaival csak a megkérdezettek harmada elégedett, s ugyanennyien még éppen elfogadhatónak tartják a nívót. A válaszadók valamivel kevesebb, mint fele szerint az elmúlt években javult a színvonal, szűk harmaduk szerint nem változott semmi, negyedük viszont állította, csökkent a nívó. Jellemző a hazai viszonyokra, hogy egy ilyen, elvileg szakmai-kényelmi kérdésben is tetten érthető a politikai hovatartozás, ugyanis míg a kormánypártiak 58, addig az ellenzékiek 48, míg a bizonytalanok 36 százalékban látnak színvonaljavulást, ezzel szemben a Fidesz-KDNP-seknek csak szűk tizede, míg az ellenzékieknek csaknem fele szerint egyértelműen csökkent a szolgáltatások nívója.

Kritikaként a legtöbben – 46 százalék – a már említett késéseket nevezték meg, s számukra kevés pozitív változással kecsegtet, hogy a szakemberek szerint ennek legnagyobb oka, hogy kevés a vasúti jármű, illetve a jelenlegi gépállomány nagy része elavult, a leggyakrabban használt V43-as mozdonyok átlagéletkora 53 év. (Az augusztusi szakaszbezárásokat nem sokkal azután jelentették be, hogy egy Bz motorvonat felforrt hűtővize hat utasnak okozott égési sérüléseket Hodásznál, illetve annyira elavultak a cseh szerelvények, hogy már nem tudtak eleget forgalomba állítani közülük.)

Mindez persze nem elsősorban a vasúttársaság hibája, s a válaszadók nagy többsége szerint, ami a MÁV-on múlik, abban érezhető a fejlődés, hiszen közel háromnegyedük elégedett a tisztasággal, a fűtés és hűtés szabályozásával, a jegyvásárlási lehetőségekkel és az utastájékoztatási rendszerrel. (Népszava)

Belföld
vasút
LÁZÁR JÁNOS
FELMÉRÉS
PUBLICUS INTÉZET
ÉPÍTÉSI ÉS KÖZLEKEDÉSI MINISZTÉRIUM
Profile picture for user CIVILHETES
CIVILHETES
Publikálva 2023.09.14. - 18:02
Módosítva 2023.09.14. - 18:03
A- A+

  • Köszönetet mondott a magyar szavazatokért a megválasztott román államfő

    Köszönetet mondott a magyar szavazatokért a megválasztott román államfő

  • Fegyelmi eljárást kezdeményez Semjén Zsolt ellen a lemondott KDNP-s politikus

    Fegyelmi eljárást kezdeményez Semjén Zsolt ellen a lemondott KDNP-s politikus

  • Napos-gomolyfelhős vasárnap

    Napos-gomolyfelhős vasárnap

  • Már jövőre jöhet a bolgár euró, de az országot nagyon megosztja a közös pénz tervezett bevezetése

    Már jövőre jöhet a bolgár euró, de az országot nagyon megosztja a közös pénz tervezett bevezetése

  • Ezt beszélik: a független vidéki sajtó legérdekesebb heti cikkei

    Ezt beszélik: a független vidéki sajtó legérdekesebb heti cikkei

  • Kutatók szerint esélyes, hogy van élet a K2-18b exobolygón!

    Kutatók szerint esélyes, hogy van élet a K2-18b exobolygón!

  • „Van, amikor nincs hova hátrálni” – Országszerte tiltakozásokat szervez a Fidesz átláthatóságinak nevezett törvénye ellen az aHang

    „Van, amikor nincs hova hátrálni” – Országszerte tiltakozásokat szervez a Fidesz átláthatóságinak nevezett törvénye ellen az aHang

  • Az esztendő 20. hetében járva Orbán és a kommunikációs csapat teljesen talajt vesztett

    Az esztendő 20. hetében járva Orbán és a kommunikációs csapat teljesen talajt vesztett

  • Orosz hírszerzési befolyás és magyar kapcsolatok a közép-európai hadiiparban

    Orosz hírszerzési befolyás és magyar kapcsolatok a közép-európai hadiiparban

  • Szent Miklós Alap Esztergomban

    Szent Miklós Alap Esztergomban

  • Megszólalt az Európai Bizottság, az Orbán-kormányt kéri az átláthatósági törvény javaslatának a visszavonására

    Megszólalt az Európai Bizottság, az Orbán-kormányt kéri az átláthatósági törvény javaslatának a visszavonására

  • „Friss levegőt sem engednek Orbán szobájába, ha kell, külön Pravdát nyomtatnak a főnöknek, hogy nyugodt legyen”

    „Friss levegőt sem engednek Orbán szobájába, ha kell, külön Pravdát nyomtatnak a főnöknek, hogy nyugodt legyen”

  • Visszatér a napsütés

    Visszatér a napsütés

  • Gyurcsány nélkül

    Gyurcsány nélkül

  • Oroszország figyel: mobilon követik a külföldiek minden lépését

    Oroszország figyel: mobilon követik a külföldiek minden lépését

  • Megelőzte a BYD a Teslát Európában

    Megelőzte a BYD a Teslát Európában

  • Folytatódik az AfD parlamenti kiközösítése: nem a bizottsági elnökjelöltekre is

    Folytatódik az AfD parlamenti kiközösítése: nem a bizottsági elnökjelöltekre is

  • A bíróság visszafizetteti a jogtalanul kapott 63 milliós jutalmat a volt paksi főjegyzővel

    A bíróság visszafizetteti a jogtalanul kapott 63 milliós jutalmat a volt paksi főjegyzővel

  • Történelmi bejelentés: Németország katonai erővel is megvédi a balti államokat Oroszországtól

    Történelmi bejelentés: Németország katonai erővel is megvédi a balti államokat Oroszországtól

  • A Fidesz Mészáros Lőrinc világát képzeli a média világának

    A Fidesz Mészáros Lőrinc világát képzeli a média világának

  • Lemondott a KDNP Országos Elnökségének egyik tagja

    Lemondott a KDNP Országos Elnökségének egyik tagja

  • Kérek még

Maradjon velünk!

 

Rovatok

  • Belföld
  • Külföld
  • Gazdaság
  • Vélemény
  • Minden más

© 2011-2025 CIVILHETES /Középen állunk/

Lábléc menü

  • Impresszum
  • Jogi nyilatkozat
  • Adatkezelés
  • Régi CIVILHETES
Címlap
CIVILHETES
Független Közéleti Magazin
  • Belföld
  • Külföld
  • Gazdaság
  • Vélemény
  • +
    • Időjárás
    • Kultúra
      • Film
      • Zene
    • Tudomány
      • Környezet
      • Technika
      • Kütyü
    • Életmód
      • Egészség
      • Gasztro
      • Sport
      • Állati
    • Bulvár
      • Kék
      • Rejtély
    • Fiatal
    • Videó
Clear keys input element