Ugrás a tartalomra
CIVILHETES
  • Belföld
  • Külföld
  • Gazdaság
  • Vélemény
  • + »
    • Időjárás
    • Kultúra »
      • Film
      • Zene
    • Tudomány »
      • Környezet
      • Technika
      • Kütyü
    • Életmód »
      • Egészség
      • Gasztro
      • Sport
      • Állati
    • Bulvár »
      • Kék
      • Rejtély
    • Fiatal
    • Videó

Miközben Lázár János a közéleti kullancsokkal foglalkozik, ellátási zavarok fenyegetnek a vasúti áruszállítások miatt

Gazdaság
2025.04.09.
Profile picture for user CIVILHETES
By CIVILHETES on

A vasúti árufuvarozók fajlagos költségei 10,3 százalékkal nőttek, miközben a fajlagos bevételek csak 2,2 százalékkal tudtak emelkedni 2024 utolsó negyedévében az előző év azonos időszakához képest. 

Ahhoz, hogy a költségnövekedést kompenzálni tudják a vasúti fuvarozók, további 8,1 százalékos díjemelésre lett volna szükség, ezt azonban a vasúttársaságok nem tudták érvényesíteni a megbízóik felé, így jövedelmezőségük drámaian romlott.

Csökken a versenyképesség, a teljesítmények pedig zuhanó pályán vannak. Mindezekről ad pontos képet a HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület Vasúti Árufuvarozási Indexe.

Gyorsan növekvő költségek, alig emelkedő fuvarozási díjak: fenntarthatatlan gazdálkodási modell a vasúti árufuvarozóknál

A tavalyi IV. negyedévében 10,3 százalékkal voltak magasabbak a vasúti árufuvarozás egy bruttó tonnakilométerre vetített fajlagos költségei, mint egy évvel korábban. A költségnövekedés jelentős részben az üzemeltetési költség, a kocsivizsgálói költség és a hálózat-hozzáférési díjak növekedéséből ered. Ugyanezen időszakban a fajlagos vasúti árufuvarozási díjak átlagosan csak 2,2 százalékkal nőttek, amiben jelentős szerepe volt – a nemzetközi fuvaroknál – az EUR-HUF árfolyam alakulásának is. A megelőző negyedévekben a fajlagos díjak még alacsonyabbak is voltak a 2023. utolsó negyedévinél, részben a szezonális hatások, részben a rugalmas díjtényezők, részben pedig amiatt, hogy a fuvarozók egyes esetekben kénytelenek voltak díjaikat csökkenteni a közúttal szembeni verseny miatt. Mindez azonban gazdálkodási szempontból hosszabb távon nem fenntartható a vasúti árufuvarozók számára.

Csökkenő versenyképesség, zuhanó teljesítmények – borús kilátások

A vasúti árufuvarozás a gazdaság egyik kulcsfontosságú ágazata, amely számos tényező által befolyásolt környezetben működik. Az ágazat szereplői nap mint nap szembesülnek a költségek változásával, a szabályozási környezet kihívásaival és a piaci kereslet ingadozásaival.

A költségek növekedése az ágazat hatékony működése és versenyképessége szempontjából jelenleg az egyik fő kihívás. A makrogazdasági szinten jelentkező költségnövekedés mellett (pl. bérköltségek) számos ágazati szinten jelentkező költség (pl. hálózat-hozzáférési díj) növekedett az elmúlt időszakban. A vasúti áruszállítás versenyképessége a közúti fuvarozáshoz képest számos tényező miatt jelentős elmaradásban van, ennek egyik fő oka a folyamatosan növekvő költségek. Mindeközben tavaly látványosan csökkent a külkereskedelem, valamint a szállításigényes ágazatok teljesítménye, ami visszahúzta a keresletet. Az ágazat jövedelmezősége jelentősen romlott az elmúlt egy évben.

Ellátási zavarok is kialakulhatnak

Amennyiben nem változik a tendencia, olyan következményekkel kell szembenézni, amelyek a vasúti szektoron túlmutatóan már a lakosság számára is érzékelhetők lesznek. Ha nem lesz fenntartható bizonyos áruk vasúton szállítása és ezáltal ellehetetlenül ez a fuvarozási mód, az nagymértékben befolyásolja az ország logisztikai folyamatait, amelyből könnyen ellátási zavarok alakulhatnak ki. Ha más szállítási módok kapnak teret, az eredményezheti a termékek árainak emelkedését, és ezáltal az infláció növekedését. Nem beszélve a környezetszennyező és biztonsági hatásokról, amennyiben vasútról közútra terelődik át a forgalom. Mivel hazánk vasúti áruforgalma közel 80 százalékban nemzetközi fuvar, így az átterelődött forgalom legnagyobb részét külföldi – például bolgár, román, török, ukrán – fuvarosok szállíthatják. Hazai viszonylatban a vasút még az intermodális fuvarozásban sem fog tudni versenyképes ajánlatot tenni a magyar fuvarozóknak, így a kamionok nem kerülhetnek fel vonatra.

Vasúti Árufuvarozási Költségindex – iránytű a vasúti áruszállításban

A HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület a Vasúti Árufuvarozási Költségindexet a költséghatások átláthatóbbá tételére, az ágazatot érintő szakpolitikai döntések megalapozásához és az iparági szereplők tájékozottságának növelésére hozta létre. Az index minden szereplő számára hiteles információként kíván szolgálni a fenntartható vasúti árufuvarozásért.

A negyedévente publikált mutató bemutatja a vasúti árufuvarozás fajlagos költségváltozásait és visszajelzést ad a piacot befolyásoló tényezőkről. Az index értékei a vasúti árufuvarozók körében készített reprezentatív kérdőíves kutatás eredményei alapján kerülnek kiszámításra. Az elemzés kitér arra is, hogy mennyi a fajlagos költségnövekedés és díjbevétel közötti különbözet, azaz mekkora díjemelés lenne indokolt az ágazatban ahhoz, hogy a vasúti árufuvarozók fedezni tudják a költségeik növekedését. (PAIC&PROFIT)

ÁRUSZÁLLÍTÁS
LÁZÁR JÁNOS
logisztika
SZÁLLÍTMÁNYOZÁS
vasút
Profile picture for user CIVILHETES
CIVILHETES
Publikálva 2025.04.09. - 08:10
Módosítva 2025.04.09. - 08:10
A- A+

  • A kiskereskedelmi forgalom volumenváltozása az Európai Unió tagállamaiban, 2025. március

    A kiskereskedelmi forgalom volumenváltozása az Európai Unió tagállamaiban, 2025. március

  • Gyurcsány utolsó levele: Fájó búcsú ez, voltam fent és lent, az, hogy velem mi lesz, nem érdekes

    Gyurcsány utolsó levele: Fájó búcsú ez, voltam fent és lent, az, hogy velem mi lesz, nem érdekes

  • Nincs önkormányzat, amelyik korlátozni akarná a beköltözést az Orbán-kormány terve alapján

    Nincs önkormányzat, amelyik korlátozni akarná a beköltözést az Orbán-kormány terve alapján

  • Kiderült: a Fidesz nemcsak Poltot jelöli alkotmánybírónak

    Kiderült: a Fidesz nemcsak Poltot jelöli alkotmánybírónak

  • Gyurcsány Ferenc lemondása: A közélet új lehetőségei

    Gyurcsány Ferenc lemondása: A közélet új lehetőségei

  • Gyurcsány Ferenc visszavonul - jelentette Dobrev Klára

    Gyurcsány Ferenc visszavonul - jelentette Dobrev Klára és el is válnak

  • Hernádi Zsolt kritizálta a kormány intézkedéseit

    Hernádi Zsolt kritizálta a kormány intézkedéseit

  • Hadházy Ákos: Vajon miféle háborúba vezető útra lépett az Orbán-kormány 2023-ban?

    Hadházy Ákos: Vajon miféle háborúba vezető útra lépett az Orbán-kormány 2023-ban?

  • Simion román szélsőjobboldali elnökjelölt: „Sok tekintetben Orbán Viktor lépéseit szeretném követni"

    Simion román szélsőjobboldali elnökjelölt: „Sok tekintetben Orbán Viktor lépéseit szeretném követni"

  • Darabokra tört a jövőkép, elsodorja Romániát a posztfasiszta hullám?

    Darabokra tört a jövőkép, elsodorja Romániát a posztfasiszta hullám?

  • Kormányinfó: Gulyás Gergely a Magyar Péter által nyilvánosságra hozott hangfelvételt "lepkefingnak" nevezte

    Kormányinfó: Gulyás Gergely a Magyar Péter által nyilvánosságra hozott hangfelvételt "lepkefingnak" nevezte

  • Villámgyorsan magyarázkodni kezdett Szalay-Bobrovniczky Kristóf a kínos hangfelvétel megjelenése után

    Villámgyorsan magyarázkodni kezdett Szalay-Bobrovniczky Kristóf a kínos hangfelvétel megjelenése után

  • Változhatnak az örökbefogadás szabályai

    Változhatnak az örökbefogadás szabályai

  • Nesze neked magyar érettségi rendszer: Ausztriában, Svájcban papír sem kell, mégis jó fizetés vár

    Nesze neked magyar érettségi rendszer: Ausztriában, Svájcban papír sem kell, mégis jó fizetés vár

  • Itt az újabb árrésstop, de végül úgyis a fogyasztó szív az Orbán-kormány szocialista tervgazdálkodást idéző árszabályozásával

    Itt az újabb árrésstop, de végül úgyis a fogyasztó szív az Orbán-kormány szocialista tervgazdálkodást idéző árszabályozásával

  • Száj- és körömfájás: ez (is) vezethetett a járványhoz

    Száj- és körömfájás: ez (is) vezethetett a járványhoz

  • Nem árulja el a Külügyminisztérium, kiknek és mire adtak 9 milliárdot Horvátországban

    Nem árulja el a Külügyminisztérium, kiknek és mire adtak 9 milliárdot Horvátországban

  • Újabb országban omlott össze a Tesla eladása

    Újabb országban omlott össze a Tesla eladása

  • Konklávé: fekete füst szállt fel a Sixtus-kápolna kéményéből

    Konklávé: fekete füst szállt fel a Sixtus-kápolna kéményéből

  • Kövér László elismerte, hogy Polt Pétert jelölik alkotmánybírónak

    Kövér László elismerte, hogy Polt Pétert jelölik alkotmánybírónak

  • Továbbra is felhős és az átlagosnál hűvösebb időre készülhetünk

    Továbbra is felhős és az átlagosnál hűvösebb időre készülhetünk

  • Kérek még

Maradjon velünk!

 

Rovatok

  • Belföld
  • Külföld
  • Gazdaság
  • Vélemény
  • Minden más

© 2011-2025 CIVILHETES /Középen állunk/

Lábléc menü

  • Impresszum
  • Jogi nyilatkozat
  • Adatkezelés
  • Régi CIVILHETES
Címlap
CIVILHETES
Független Közéleti Magazin
  • Belföld
  • Külföld
  • Gazdaság
  • Vélemény
  • +
    • Időjárás
    • Kultúra
      • Film
      • Zene
    • Tudomány
      • Környezet
      • Technika
      • Kütyü
    • Életmód
      • Egészség
      • Gasztro
      • Sport
      • Állati
    • Bulvár
      • Kék
      • Rejtély
    • Fiatal
    • Videó
Clear keys input element