A világ legnagyobb lítiumtermelője, az Albemarle sürgette a nyugati kormányokat, hogy avatkozzanak be a kínai dominancia enyhítése érdekében az elektromos autók meghajtásához nélkülözhetetlen ásványi anyagok piacán.
Kent Masters, az amerikai székhelyű vállalatcsoport vezérigazgatója a lítiumpiac jelentős visszaesését követően több támogatást kér a nyugati országoktól és az autógyártóktól a kínai verseny leküzdésére – írja a Financial Times.
„Ha nyugati ellátási láncokat akarunk építeni [az elektromos autókhoz], akkor most kell lépéseket tenni” – mondta Masters a Financial Timesnak.
A lítium ára 2023 eleje óta több mint 80 százalékkal tonnánként 12 000 dollár alá zuhant, az elektromos autók eladásának globális lassulása és az új kínálat beáramlása miatt.
Ez az árzuhanás megnehezítette a nyugati vállalatok számára, hogy versenyezzenek az olcsóbb kínai kitermeléssel, amelyeket Peking ráadásul búsás állami támogatásokban is részesít. Mindez arra kényszerítette az Albemarle-t, hogy visszafogja a bővítési terveit.
Masters bírálta Joe Biden amerikai elnök inflációcsökkentő törvényét (IRA), amiért nem sikerült csökkenteni a Nyugat Kínától való függőségét az olyan anyagok tekintetében, mint a lítium.
Kína fogja irányítani ezeket az ellátási láncokat, vagy mi fogunk nyugati ellátási láncokat építeni, hogy versenyezhessünk
– mondta, bizonytalanságát fejezve ki a Nyugat jelenlegi erőfeszítéseivel kapcsolatban.
Az Albemarle idén költségcsökkentési tervek második körét jelentette be, beleértve egy gyártósor beiktatásának és az ausztráliai Kemerton lítium-hidroxid-finomító bővítésének leállítását. Ez a lépés körülbelül 1 milliárd dollár értékvesztést és 300 munkahely leépítését fogja eredményezni, tükrözve Kína jelentős előnyét a stratégiai ásványok finomításában.
Kína a világ lítiumtermelésének 65 százalékát dolgozza fel, és az olcsóbb építési költségek, állami támogatások és a technikai know-how előnyeit élvezheti.
Madeleine King ausztrál erőforrás-miniszter ígéretet tett a kritikus ásványi anyagok feldolgozására tervezett adókedvezmények felgyorsítására, míg az európai vállalatok, mint például az AMG Critical Materials, úgy vélik, hogy a működési költségek csökkentése érdekében fejlett technológiával felvehetik a versenyt Kínával.
Masters elismerte az IRA fontosságát, de megjegyezte, hogy az nem foglalkozott kellően a kritikus ásványi anyagokkal. Az Albemarle reméli, hogy az autógyártók felárat fizetnek majd a lítiumért, amely az IRA keretében adókedvezményeket biztosít.
A vállalat 188 millió dolláros nettó veszteséget jelentett a második negyedévben, szemben a tavalyi év azonos időszakának 650 millió dolláros nettó nyereségével. Elemzők szerint az Albemarle-nak 2 milliárd dolláros tőkeinjekcióra lehet szüksége a versenyben maradáshoz. (Portfolio)