Az amerikai elektromos autó vásárlók közel fele vissza akar váltani belsőégésű modellre a következő vásárlásnál.
A McKinsey által jegyzett tanulmány engem is sokkolt. Ahogy az AAA azaz a hatvan millió tagot számláló amerikai autóklub felmérése is, mely az idei évben arról adott számot, hogy a megkérdezettek csupán 18%-a szeretne "nagyon valószínűen" vagy "valószínűen" villanyautót venni legközelebb.
Kezdjük az utóbbi dolgozattal. A 18% annak tükrében drámai, hogy tavaly ugyanezen felmérésen 23% volt azok aránya, akik úgy nyilatkoztak, hogy következő autóvásárlásnál elektromos modellt szeretnének választani.
Az AAA idei felmérése alapján 63%-a a válaszadóknak arról nyilatkozott, hogy "nem valószínű", vagy "nagyon nem valószínű", hogy tisztán elektromos autót fognak vásárolni legközelebb.
"Az early adopterek, akik villanyautót akartak, már megvették azt" idézik a cég képviselőjét a cikkek.
Ár, infrastruktúra és hatótáv szorongás a nagy hármas, amit továbbra sem tudnak a gyártók leküzdeni a fogyasztók többségének az érzékelése szerint. Háromból egy válaszadó kiemelte, hogy nem tud otthon tölteni, enélkül pedig nehéz ügy a mindennapi elektromos autózás.
Az AAA szerint a második autós felállásban az elektromos autó jóval elfogadottabb, mint az első és egyetlen autós élethelyzetben, amit elektromos autóval kellene megoldani.
Folyamatosan nő ugyanakkor a hibridek elfogadottsága az amerikaik körében, a válaszadók nagyjából harmada ilyen autóra váltana a jövőben, mert az elektromoshoz képest a hosszútávú utazásokra alkalmasabbnak tartják a technikát, nem függenek vele a nyilvánosan elérhető töltési lehetőségektől, és nincs "hatótáv para".
Az AAA arra a következtetésre jut összefoglalásként, hogy a "vásárlói igények" fogják diktálni a jövőt, ennek alapján pedig az elektromos, a hibrid és a sima belsőégésűek együttesen fogják meghatározni az eladásokat, még sok évtizeden keresztül az Egyesült Államokban.
Az Európában jobban ismert McKinsey vállalati tanácsadó cég azt vizsgálta egy globális felmérésben, hogy a már elektromosra váltott vásárlók hány százaléka elégedett a választásával. A megdöbbentő adat a dolgozatban az amerikaiakra vonatkozik. 46% válaszolt úgy, hogy a következő vásárláskor "nagyon valószínű", hogy visszavált belsőégésűre. Számomra nehezen értelmezhető ez, pont a pár bekezdéssel korábbi "early adopter" jelenség miatt.
Aki korai fázisban váltott, az, -az én elképzelésem szerint- tudta, mire vállalkozik. Ez a magas arányú kiábrándultság, vagy visszatáncolás engem meglep.
A McKinsey 2024-es Mobilty Consumer Pulse kiadványának a készítői is úgy nyilatkoztak, hogy ezek a válaszok meglepték őket, abból indultak ki, hogy aki "egyszer villanyos, örökké villanyos" hozzáállással fognak találkozni.
Az amerikai vásárlóknál csak az ausztrálok voltak kiábrándultabbak, 49% nyilatkozott úgy, hogy visszavált benzinesre. Ausztrália adottságainak a figyelembe vételével ez valahol érthető.
Brazília, Kína, Franciaország, Németország, Olaszország, Japán, Norvégia polgárait kérdezték még, az átlag szintén megdöbbentő 29%. Közel minden harmadik elektromos autó használó váltana vissza benzines vagy dízel autóra.
35% infrastruktúra állapota miatt. 34% a túl magas költségek miatt. 32% azért, mert a használati mintájuk alapján a hosszú távú autózásukat túlzottan befolyásolja a villanyautók jellege.
Bár összességében javult az infrastruktúra a megkérdezettek szerint az előző évhez képest, de még mindig nagyon nagy utat kell megtenni ahhoz, hogy kényelmesen használhatónak ítélje a többség.
Őszintén csodálkozom mindkét felmérés eredményén. Köztudottan nem vagyok rajongója a politika által kényszerített módjának a villanyautók terjedésének, de elégedetten használom a technikát hosszú évek óta arra, amire való. Ilyen fokú kiábrándultságot olyan vevőktől, akik nyilván tudatosan választották ezt a technológiát, elsők között, egyszerűen nem vártam volna. (Várkonyi Gábor autópiaci szakértő)