A klíma nélküli, silány minőségű orosz metrókocsik beszerzése már azelőtt eldőlhetett, hogy a tendert kiírták. A városvezetés és a BKV egy feljegyzés szerint előre egyeztethetett a Metrowagonmash képviselőivel.
Már egy évvel a fővárosi 3-as metróvonal szerelvényeire kiírt – végül az orosz Metrowagonmash (MWM) metrógyártó sikerét hozó – tender előtt, 2013-ban tárgyaltak egymással a főváros képviselői és az oroszok – derült ki egy, a Népszava birtokába került hivatalos feljegyzésből.
Eszerint 2013 májusában két megbeszélésre is sor került a témában. Az elsőn Vitézy Dávid (aki jelenleg az egyik főpolgármester-jelölt, amúgy 2014 decemberében váltotta le a Fővárosi Közgyűlés a BKK vezérigazgatói posztjáról) találkozott Victor Sorokinnal, az orosz kereskedelmi ügynökség vezetőjével. Az elsődleges téma a trolivásárlás volt, de Sorokin a BKK akkori vezérigazgatójának figyelmébe ajánlotta a Metrowagonmash metrógyártót is. Vitézy erre azt közölte, hogy elsősorban uniós forrásból vásárolnának új kocsikat, így teljesen nyílt közbeszerzést fognak kiírni. De ez az oroszoknak nem felelt volna meg,
mert egy ilyen tenderen esélyük sem lett volna a győzelemre.
Néhány nappal később – legalábbis a feljegyzés szerint – Tarlós István fogadta az MWM képviselőit. Ezt a beszélgetést később „eredményesnek” értékelték, az orosz gyártó lehetőséget kapott arra, hogy felmérje az orosz metrókocsik állapotát a BKV-telephelyén. Ugyanabban az évben, júniusban pedig Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója és Szeneczey Balázs, Tarlós helyettese Moszkvába látogathatott, hogy megtekintse a gyárat.
Minderről Tarlóst és Bollát is megkérdezte a Népszava, a BKV cikkünk megjelenéséig nem válaszolt kérdéseikre. Tarlós – a hivatalos feljegyzéssel szemben – tagadta a lapnak, hogy részt vett volna ilyen találkozón. Állítása szerint az Orbán-kormány döntött az új metrókocsik beszerzése helyett a felújítás mellett, bár ő éppen az ellenkezője mellett lobbizott a kabinetnél, ennek érdekében 2014-ben több levelet is írt a miniszterelnökségnek. A tender befolyásolása ügyében pedig azt írta:
ha valami tényleg történt ott, akkor abból valakik engem biztos kihagytak. Amilyen névről egyszer suttogtak, azt nem mondhatom el. Nem a név a különösebben kényes, hanem az, hogy semmi bizonyítékom nincs.
Nem sokkal a már említett a moszkvai kiruccanás után, 2013. augusztus 23-án Tarlós levelet írt Németh Lászlónénak, aki akkoriban a beruházásokra fordítható források felett őrködő Nemzeti Fejlesztési Minisztérium vezetője volt. Az azóta bezáratott Népszabadság által először közölt levélben Tarlós már az elöregedett járművek üzemeltetési kockázataira hivatkozva kifejezetten a meglévő orosz metrókocsik felújítása mellett érvelt, mondván, az újak beszerzése túlzottan sok időbe telne. Nemzetbiztonsági érdekekre hivatkozva „könnyített eljárás” lefolytatására kért engedélyt, amelyre az Alkotmányvédelmi Hivatal által vezetett, nem nyilvános listán lévő cégeket hívnák meg. Arra is kitért, hogy a javaslat a BKV-tól származik és a 65-75 milliárd értékű beszerzést hitelből valósítanák meg, uniós forrást nem igényelnének. A kérelmet elutasították, így a főváros kénytelen volt végül kiírni a tendert.
A csalás gyanúja egyébként már a tender kiírása előtt feltámadt.
A járműpark felújítása tárgyú tender kiírása komolytalan, mivel a felújítás jellege miatt arra egyetlen pályázó lesz alkalmas
– állította a közbeszerzés előtt a Párbeszéd fővárosi frakciója. Az akkori, fideszes többségű Fővárosi Közgyűlés lesöpörte az ellenzéki kérést, miszerint vizsgálják meg alaposabban, hogy nem érdemes-e újakat venni a régi kocsik felújítása helyett és arra hivatkozva, hogy az Orbán-kormány nem támogatta új metrókocsik vásárlását, megszavazták a felújításról szóló előterjesztést. A felújításra biztosított keretet 25 milliárddal kellett volna emelni ahhoz, hogy új szerelvényekre hirdethessenek tendert. Ám ebbe az új kocsik ára mellett egy új automatikus vonatbefolyásoló rendszer is benne lett volna, ráadásul azóta kiderült, hogy a silány minőségben újragyártott orosz metrókocsik karbantartása
legalább 2 milliárd forinttal többe kerül évente, ami 20 évre már 40 milliárd forint többletkiadás, ráadásul a klímák utólagos beszerelése legkevesebb 10 milliárd lesz, ha az oroszok egyszer hozzájárulnak.
Az idei önkormányzati választás lökte ismét reflektorfénybe a hármas metró kocsibeszerzését. A rengeteg kérdést felvető ügyben ugyan sokan vizsgálódtak már – rendőrség, közbeszerzési hatóság, fővárosi önkormányzat – de valódi válaszok továbbra sincsenek. Vitézy Dávid főpolgármester-jelölt azt állítja, hogy az orosz metrófelújítás ügyét a két pártpolitikai oldal közösen söpörte a szőnyeg alá. A beszerzés miatti felelősség megkérdőjelezhetetlenül a Karácsony Gergely által díszpolgárrá avatott Tarlós István időszakát terheli, de az elmúlt 5 évben sem volt semmilyen valós vizsgálat, az akkori döntéshozók, köztük a BKV vezetője máig ugyanaz, mint aki az oroszokkal aláírta a szerződést.
A közbeszerzés dokumentumai továbbra is titkosak, ahogy az üzletkötésről folyó belső levelezés is
– tette hozzá a Népszava kérdésére Vitézy. Tarlós István közben perrel fenyegetőzik, mondván, Vitézy hazudik, semmit se tudhatott az orosz metróbeszerzésről, mivel a tender idején már ott se volt. Vitézyt 2014 decemberében váltotta le a BKK vezérigazgatói posztjáról a Fővárosi Közgyűlés, míg a metrókocsi felújítását célzó tenderen beérkező ajánlatok bontására, az eredményhirdetésre csak a következő év júliusában került sor. Vitézy viszont éppen azt mondja, ha a beszerzést manipulálták, akkor az még a tender kiírása előtt történt, de legalábbis akkor kezdődött el.
Talán csak nem azért tudott valamit Vitézy az orosz befolyásolási szándékról, mert besétált az orosz nagykövetségre?
– vetette fel erre Tarlós. A BKK egykori vezérigazgatója ezt határozottan tagadja. A Népszava kérdésére Tarlós is azt válaszolta, hogy két orosz nagykövetet is ismert, de soha nem váltott szót velük az orosz metrókocsikról.
A jelenlegi városvezetés a Népszava kérdéseire most annyit válaszolt, hogy „a kezdetektől fogva élesen ellenezték, hogy a Tarlós-féle városvezetés új metrószerelvények beszerzése helyett, felújítás címén, klímaberendezés nélküli, elavult orosz metrókocsikat vegyen közel 70 milliárd forintért”. 2020-ban vizsgálóbizottságot hoztak létre többek között ennek az ügynek a felderítésére, „a vizsgálat lezárultát követően pedig feljelentést tettünk”. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy feljelentést Gy. Németh Erzsébet tette meg a többi fővárosi ellenzéki koalíció vezetőivel közösen, nem a fővárosi önkormányzat. (Népszava)