Ezek azok a 17 éves mozdonyok, amiket a MÁV azért bérel, mert Lázár János lefújta a 115 új mozdony beszerzésére kiírt tendert.
Hétfőn délelőtt mutatkozott be az első MÁV-START arculatára átalakított 182-es mozdony, amiből 15 darabot bérel a MÁV, mivel a korábban 115 új mozdony megvásárlására kiírt, és a Siemens által megnyert tendert Lázár János lefújta, arra hivatkozva, hogy „már nem barátkozunk velük”.
Nem sokkal az indulás után a vonatnak műszaki hiba miatt kényszerpihenőt kellett tartania Kőbánya-Kispest vasútállomáson.
A MÁV tájékoztatása szerint a Tokaj IC-n ajtóvezérlési hiba lépett fel. A helyszínen elhárították a hibát, és a szerelvény folytatta az útját. A Nyugati pályaudvarról 15:23-kor Záhony felé induló Nyírség-Kraszna InterCity innentől a tervezettnek megfelelően közlekedik.
Az érintett új bérelt mozdony valójában nem annyira új, hiszen egy szakmai oldal gyűjtése szerint 17 éves, akárcsak 14 társa. Mintegy 3 millió kilométer lehet benne.
A MÁV-START arculatára átalakított mozdonyok közel azonos kivitelűek a hazai vasutakon közlekedő 470-es sorozatú Siemens Taurus mozdonyokkal, amelyből a MÁV-START flottájában 10, a GYSEV-nél 5 darab teljesít szolgálatot. A mozdonyok belföldön 160 km/órás sebességgel közlekedhetnek majd, de közlekedési engedéllyel rendelkeznek Magyarországon kívül Németországban, Ausztriában, Romániában, Horvátországban és Szerbiában is.
A bérelt mozdonyok egy része felhasználható az elöregedett V43-as típusú, 120 km/órás maximális sebességű vontatójárművek kiváltására, ami a MÁV szerint energiaköltség megtakarítást is eredményez. A bérlésről szóló szerződést nemrég írta alá a MÁV Rail Tours az Akiem SAS céggel.
A bérbeadó Akiem egy francia mozdonylízing vállalat, amelynek székhelye a Párizs melletti Saint-Ouen-sur-Seineban van. Ügyfelei állami és magán vasúttársaságok az ipari és szállítási szektorban Franciaországban, Belgiumban, Olaszországban és Németországban. Tulajdonosa a kanadai CDPQ (Caisse de Dépôt et Placement du Québec) alapkezelő. (Telex)