Az Európai Bizottság vizsgálata az egész szektorra árnyékot vet. Amellett, hogy lassíthatja a szegedi BYD termelésének felfutását. Nem csak a BYD kapott pofont a hírtől, más kínai gyártók is.
A hongkongi és a kontinentális kínai tőzsdéken is beszakadt a BYD árfolyama a brüsszeli vizsgálat hírére. Az esés a többi kínai elektromosjármű-gyártó részvényét is magával rántotta.
Beszakadt a BYD árfolyama
A BYD részvényei Hongkongban és Sencsenben is bő 7 százalékot estek, miután híre ment, hogy az Európai Bizottság vizsgálja a cég magyarországi elektromosautó-gyárának külföldi támogatását. A vizsgálatról a Financial Times számolt be még csütörtökön, két meg nem nevezett forrásra hivatkozva, akik ismerik az ügyet. A londoni lap szerint Brüsszel azt vizsgálja, hogy
Kína tisztességtelen támogatást nyújtott-e a magyarországi BYD-gyár megépítéséhez.
Az Ursula von der Leyen által vezetett Európai Bizottság az esetleges külföldi támogatások vizsgálatának kezdeti szakaszában tart. Bár az Európai Bizottság azt nem fogja tudni megakadályozni, hogy a szegedi BYD-gyár megépüljön és megkezdje a termelést: amit 2025 második felére terveznek. De Brüsszel szankcionálhatja az értékesítést, pénzbírságot szabhat ki vagy a kapott támogatás visszafizetésére is kötelezhet, ha úgy találja, hogy a kínai vállalat tisztességtelen állami támogatásban részesült.
Bóka János, az európai ügyekért felelős miniszter az FT-nek azt mondta: Budapestet nem tájékoztatták a nyomozásról.
Lassabb lehet a termelés felfutása Szegeden
Árnyékot vet a BYD és más kínai autógyártók tengerentúli üzleteire a szabályozási kockázat
- mondta Joanna Chen, a Bloomberg Intelligence autóelemzője. Hozzátéve: az ingatag geopolitikai viszonyok miatt a gyárépítés és a termelés felfutása a vártnál lassabban következhet be Szegeden.
Nem csupán a BYD árfolyama szakadt be a hongkongi tőzsdén. De a többi kínai elektromosjármű-gyártó részvénye is esett: a Nio 7,6 százalékot, a Geely 4,6 százalékot, a Great Wall 4,3 százalékot, a Xpeng 3,8 százalékot és a Li Auto 2,7 százalékot. (vg.hu)