Lázár szerint a jövőben Debrecenben épül fel a vidék fővárosa
Ehhez pedig a kormány 700 milliárd forintnyi beruházással járul hozzá, aminek a java azt szolgálja, hogy a városban épült vagy épülő gyárakat megközelíthessék, mert például 50 ezer új munkást is mozgatni kell. Lázár megnyugtatott mindenkit: alkotmányos jog, hogy eljusson a magyar A pontból B pontba. A Budapest-bérlet megszűnik, bár Lázár jelezte: "a kormány nem akarja szívatni sem a főpolgármestert, sem a budapestieket".
Debrecen előre megy, nem hátra!
Ami a közlekedési témát és kifejezetten Budapestet illeti, Lázár jelezte: az agglomerációs közelekedési problémák nem csak Budapestet érintik. Azt is mondta, decemberben a kormány két részre bontotta a közösségi közlekedés finanszírozásának kérdését, a tarifareformot. "Alkotmányba írtuk és törvénybe rögzítettük, hogy minden magyarnak biztosítjuk, hogy eljusson A pontból B pontba". Mivel bejelentése szerint eddig 4 millió vármegye- és országbérletet adtak el, ebbe az irányba mennek tovább.
"Budapest ügyében vártunk eddig, abban bíztunk, hogy a főváros aláírja a megállapodást, de a kormányzati tarifareform-ötletek Budapest nélkül valósulnak meg" – folytatta Lázár. A változások lényege, hogy "minden bérletet megszüntetünk a vármegye és országbérleteken túl márciustól." Lesz viszont kedvezményes napijegy. Jelentősen átalakul Lázár bejelentése szerint a kedvezmények rendszere is. Megszűnnek például a különleges, kedvezményre jogosító igazolványok is.
A miniszter bejelentette, hogy 14 év alatt és 65 év felett mindenkinek díjmentes lesz a közösségi közlekedés (utóbbi most is így van – a szerk.) Lázár a fővárosi ügyekről, így a Budapest-bérlet megszüntetéséről is beszélt, és kiemelte az elszámolási vitát a fővárossal ez utóbbi ügyében. Mint mondta, "Budapesten, ahol térdig járnak állítólag a pénzben, nem számított ezek szerint ez a néhány milliárd forint" ügye. Nem bánja, hogy ő lett "a patás ördög" ebben az ügyben, ugyanakkor jelezte:
a kormány nem akarja szívatni sem a főpolgármestert, sem a budapestieket, de ha a főpolgármester elbambul, a kormány nem tudja elvégezni helyette a melót, amúgy pedig Budapesten sincs ingyen ebéd.
Lázár ugyanakkor a sajtótájékoztatón tett egy "marha egyszerű, új ajánlatot" Karácsony Gergelynek. Március elsejéig "áll az ajánlata" - mondta, ennek lényege pedig az, hogy a kormány elfogadja a Budapest-bérleteket a MÁV és a Volán járatain Budapest határain belül, viszont cserébe fogadja el a főváros Budapesten a vármegye és országbérleteket a BKK járatain. Nem derült ki egyértelműen, hogy ez csak márciusig működne, utána mindenféle bérletet úgyis megszüntetnének. Kérdésre elmondta,
Budapest-Debrecen-Kolozsvár gyorsvasút tervét is vizsgálja a kormány.
Aligha véletlen, hogy a bejelentéseit – melyet Kósa Lajos volt fideszes polgármester is hallgatott – a miniszter Debrecenben, a fideszes Papp László polgármester társaságában tette meg. Ugyan ez ország második legnépesebb városa, de a közösségi közlekedést használók Budapesten vannak a legtöbben. Ez esetben viszont Karácsony Gergely ellenzéki főpolgármesterrel kellett volna kiállnia Lázárnak, és közölnie az éppen a budapestieket és az agglomerációban élőket hátrányosan érintő változást.
A márciustól életbe lépő új rendszer ténye kedden már keveseknek volt meglepetés, mivel a közlekedési tárcától már hétfő délután kiszivárogtak a részletek, amelyek a kormánypárti Mandinernél landoltak. A portál meg is írta, hogy “évtizedek óta nem tapasztalt változást jelenthet be Lázár János”, aki – mint írták – a március 1-jétől életbe lépő, “a hazai közösségi közlekedés átalakítása szempontjából óriási mérföldkőnek számító új tarifarendszer részleteit ismerteti”. Azt is megírták, mit. Azt, hogy a
Budapest-bérletet a helyközi járatokon nem fogadják majd el márciustól, vagyis a MÁV és a Volán járataira Budapesten belül is csak akkor lehet felszállni, ha az utasok külön jegyet vagy bérletet váltanak ezekre a járatokra."
Valóban mérföldkőnek tekinthető, ami a közösségi közlekedésben történik, hiszen önkormányzati választáshoz közel ritkán hoz kormány olyan döntést, amely látványosan, célzottan és nagy számban az ellenzéki vezetésű főváros első emberét hozza nehéz helyzetbe politikailag, a városban és az agglomerációban élő utazók százezreit pedig anyagilag. Ahogy arról a hvg.hu is beszámolt: nem véletlen, hogy Budapesten mostanában a legforróbb téma a Budapest-bérlet továbbgyűrűző ügye. A jelek szerint
A Budapest-bérlet nagyon benne lehet az országbérlet atyjának, Lázár János építési és közlekedési miniszternek a begyében.
Hiába kötöttek átmeneti megállapodást az érintett közlekedési cégek, Lázár azt is le akarta korlátozni. A huzavonát előbb Karácsony Gergely főpolgármester sem értette, ráadásul az egészet rá is akarták kenni, de elmagyarázta a helyzetet. A bérlet lehetséges megszűnését a Budapesti Közlekedési Központ jelenlegi vezére, illetve egykori alapítója is éles szavakkal kommentálta. Itt szedtük össze, mivel járna, ha megszűnne a Budapest-bérlet:
Érdekesség, hogy a VEKE közlekedésszakmai civil szervezet előre jelezte, ha valóban a Budapest-bérlet megszűntetését jelenti be kedden Lázár, azzal "törvényt sért". Ráadásul – írták –, kettőt is: a kétharmados, sarkalatos önkormányzati törvényt és a sima személyszállítási törvényt. A VEKE emlékeztetett: a törvény a helyi közlekedés esetén a Fővárosi Közgyűlés illetékességét írja elő, az elővárosi közlekedés esetén a főváros és a miniszter együttműködését. Előbbi esetben nincs is a miniszternek hatásköre.
Lázár János a sajtótájékoztatón polgármester-jelölti ambícióiról is kérdezték, erre azt mondta: "Lázár János előre megy nem hátra." A kérdés apropója az volt, minap Lázár váratlanul bejelentette: hat parlamenti ciklus után, 2026-ban nem indul újra egyéni képviselőként az országgyűlési választáson. Nem az a kérdés, van-e, inkább az, hogy milyen „mesterterv” van Lázár János bejelentése mögött.
Ami az esetleges nem egyéni, hanem listás jelöltségét illeti, Lázár azt mondta, erről a miniszterelnökkel fog beszélni. Saját politikai, kormányzati jövőjét érintően úgy fogalmazott: többször beszélt Orbán Viktorral a munkájáról és a jövőben fognak még együtt dolgozni. "Hogy milyen formában, az más kérdés" – fűzte hozzá. Más kérdésre válaszolva azt mondta, a fiatalok Magyarországról elvándorlását – ami szerinte külföldön is gond – azzal lehet megállítani, ha a kormány biztosítja, hogy
Magyarországon ne csak megszületni legyen jó, hanem itt élni is.
A sajtótájékoztatón egyébként Papp László, Debrecen kormánypárti polgármestere arról beszélt, hogy nagyon jónak értékeli a kormánnyal való együttműködést, sok a beruházás és "jelentős közlekedésfejlesztési folyamatokat is elindítottak" közösen, több tízmilliárd forint értékben. "A kormány jelentős invesztíciókat hajt végre Debrecenben, de ezek akkor érnek valamit, ha a gazdasági és társadalmi hasznosulásuk is bekövetkezik" – mondta, és még hosszan dícsérte az Orbán-kormányt, amiért,
ha minden jól megy, Debrecen hamarosan a magyar GDP 4,5 százalékát fogja adni".
A polgármester – utalva arra, hogy a közösségi közlekedés nem csak Budapest és az agglomeráció vonatkozásában fontos –, felhívta a figyelmet arra is, hogy Debrecen gazdasága jelentősen növekszik, ezért "újra kell gondolni a vidéki gazdasági centrumok közlekedésrendszerét". Ami a közlekedési illeti, bejelentette:
2024. április 1-től a helyi közoktatásban résztvevő 14 éven aluli gyerekek ingyen használhatják majd a debreceni közösségi közlekedést.
(hvg.hu)