A két gyártó közül az egyik már Magyarországon is jelen van.
- Kérelmet nyújtottak be az amerikai Nemzetbiztonsági Minisztériumba két kínai akkumulátorgyártó óriásvállalat miatt
- A gyanú szerint beszállítói szinten a CATL és a Gotion is kapcsolatban áll egy rabszolgatartással és az ujgur népirtásban közvetlen részvétellel vádolt félkatonai szervezettel
- Ha beigazolódik a gyanú, akkor a hatóságok blokkolhatják a két vállalat üzleti tevékenységét, pedig a Volkswagennel és a Forddal is üzleti kapcsolataik vannak
- A vállalatok különböző platformokon, de tagadják a vádakat
Kérelmet nyújtott be több amerikai törvényhozó a helyi Nemzetbiztonsági Minisztériumba két kínai akkumulátorbeszállító miatt. Az ügy vizsgálatára felállított bizottság elnöke, John Moolenaar szerint a Gotion High-tech és a Contemporary Amperex Technology Limited (közismertebb nevén CATL) is kapcsolatban áll a kínai Xinjiang Production and Construction Corps (XPCC) nevű félkatonai szervezettel, akik bizonyítottan részt vettek az ujgur népirtásban, illetve nagy számú rabszolgát tartanak. Tetteiért a szervezet tiltólistán van Amerikában.
Ez a sors várhat a két fent említett akkumulátor beszállítóra is, mivel a vizsgáló bizottság szerint ellátási láncukban fontos szerepet játszik a rabszolga munka és összeköttetésben állnak a népirtáshoz köthető XPCC-vel is. Moolenaar elmondta, hogy vitathatatlan bizonyítékaik vannak, amivel később akár blokkolhatják a két akku-óriás Amerikában való terjeszkedését. Ez negatívan hathatna több náluk működő nagyvállalatra is, hiszen például a Ford vagy a Volkswagen a CATL-től és a Gotiontől veszi bizonyos elektromos modelljei alá az akkumulátort. Hozzátette, hogy elvárják a náluk működő vállalatoktól, hogy semmilyen kapcsolatban ne álljanak a népirtásért felelős Kínai Kommunista Párttal.
Az üggyel kapcsolatban megkérdezték a Volkswagen China Investment Co-t, akik a Gotion 26 százalékát birtokolják. Szóvivőjük azt nyilatkozta, hogy a vállalat nincs kapcsolatban amerikai projektekkel, illetve importtal sem foglalkoznak. Ennek ellenére érdekes, hogy a Gotionnak van egy globális műveleti központja a kaliforniai Fremont városában. A CATL szintén jelen van a Forddal kötött együttműködésük miatt: ők szállítanak szilárdtest akkumulátort bizonyos Mach-E kivitelekbe. Emellett nemrég elkezdtek felhúzni egy akkumulátorgyárat Michiganben egy 3,5 milliárd dolláros, átszámítva 1 279 milliárd forintos beruházás keretében.
A Reuters megkeresésére a Gotion alaptalannak és teljességgel hamisnak nevezte a vádakat, tagadta vállalatuk bármilyen szintű együttműködését az XPCC-vel. A CATL sajtóközleményt adott ki az ügy kapcsán, és ugyanazzal védekezett, mint a másik akkumulátorgyártó-óriás. Hozzátették, hogy a beadványban említett vállalatok közül korábban már minddel megszakították a kapcsolatot. Leányvállalataik vannak, melyek ezek közül néhánnyal még üzletelnek, de az érintett partnereknek nincs köze kényszermunkához. A CATL szerint semmilyen olyan kapcsolatuk nincs, mely bármilyen szinten is sértené a vonatkozó amerikai törvényeket. (Carbuzz)/Totalcar