Az Európai Unió Bírósága pénteken jogszerűnek minősítette a nemzetközi közúti szállítást, fuvarozási ágazatot szabályozó mobilitási csomag érvényességét, viszont eltörölte azt a kötelezettséget, hogy a járműveknek nyolchetente vissza kell térniük a fuvarozási vállalkozás működési központjába - olvasható a luxembourgi székhelyű testület közleményében.
A bíróság ez utóbbi rendelkezés megsemmisítését azzal indokolta, hogy az uniós jogalkotó nem bizonyította, hogy elegendő adat állt rendelkezésére ahhoz, hogy értékelni tudja ezen intézkedés arányosságát.
Az EU által 2020-ban elfogadott mobilitási csomag megsemmisítése érdekében hét uniós ország - Magyarország, Litvánia, Bulgária, Románia, Ciprus, Málta és Lengyelország - nyújtott be keresetet.
A tagállamok a többi között vitatták azt a rendelkezést, amely megtiltja a járművezetőknek, hogy heti pihenőidejüket a járműben töltsék. Kifogásolták továbbá a második generációs intelligens menetíró készülékek beépítésére vonatkozó kötelezettség időpontjának előrehozatalát, valamint általánosságban a fent említett tilalom és kötelezettség hatálybalépése időpontjának meghatározását is.
A magyarok által kifogásolt intézkedések
A magyar kereset három kapcsolódó irányelv és rendelet összesen öt pontjának megsemmisítését kezdeményezte.
Kivonná a nemzetközi közúti fuvarozási tevékenységet végző járművezetőket a kiküldetési irányelv, a kísért kombinált fuvarozási műveleteket pedig a kombinált fuvarozási műveletekre vonatkozó új szabályok hatálya alól.
A biztonságos pihenőhelyek elégtelen száma miatt a gyakorlatban végrehajthatatlannak tartja a kabinban alvás tilalmát.
Az intelligens menetíró készülékek bevezetésére korábban megszabott 2034-es határidő tízéves megkurtítása a jogbiztonság alapelvét sérti, ledolgozhatatlan versenyhátrányt okoz az uniós vállalkozások számára.
Az egyik kifogásolt szabály szerint a fuvarozó vállalkozás nemzetközi fuvarozásra használt járműveinek az elindulást követő nyolc héten belül vissza kell térniük az adott tagállam valamelyik operatív központjába. Az üresen közlekedő kamionok feleslegesen növelik a szén-dioxid-kibocsátást a közúti szállítási ágazatban. A jármű kötelező visszatérése gyakorlatilag kizárja az egységes piacról a szigeteken fekvő országok fuvarozóit, nagymértékben korlátozza több, nem központi elhelyezkedésű tagállam vállalkozóinak hozzáférését is. Az üresjáratok indokolatlanul fokozzák az európai úthálózat károsodását és a közlekedésbiztonsági kockázatokat. Ezt a kötelezettséget eltörölte az EU.
A mobilitási csomag célja, hogy különböző jogszabályok bevezetésével javítsák a járművezetők munkakörülményeit az EU országaiban, az első rendelkezések 2020. augusztus 20-tól léptek hatályba. (Infostart)