Ugrás a tartalomra
CIVILHETES
  • Belföld
  • Külföld
  • Gazdaság
  • Vélemény
  • + »
    • Időjárás
    • Kultúra »
      • Film
      • Zene
    • Tudomány »
      • Környezet
      • Technika
      • Kütyü
    • Életmód »
      • Egészség
      • Gasztro
      • Sport
      • Állati
    • Bulvár »
      • Kék
      • Rejtély
    • Fiatal
    • Videó
{{title}}
{{title}}

Újabb legendás járművek és győztes buszdekoráció az idei Volánbusz-retrónapon

Technika
2024.06.08.
Profile picture for user CIVILHETES
By CIVILHETES on

A világ legnagyobb példányszámú autóbusztípusának 200 ezredik darabja is régi fényében ragyogott Hatvanban

Az Ikarus 200-as típuscsalád 1993-ban készült 200 ezredik darabja – egy nemrég felújított Ikarus 280-as csuklós busz –, a Volánbusz nosztalgiaautóbusz-dekorációs pályázatának győztes grafikájával díszített, szintén felújított Ikarus 397.05-ös, valamint rengeteg veterán jármű és különleges programok színesítették az idei Volánbusz-retrónapot Hatvanban.

A Volánbusz az elmúlt évek nagy sikerű járműparádéi után immár harmadik alkalommal rendezte meg retrónapját, a buszközlekedés szerelmeseinek hatvani találkozóját 2024. június 8-án.

Az idén is több ezer látogatót vonzó rendezvény két fő attrakciót is kínált a retró buszok rajongóinak. Egyikük az ikonikus Ikarus 200-as típuscsalád 200 ezredikként elkészült példánya, egy 1993-ban átadott, 2020-as „nyugdíjazása” után most újra régi fényében ragyogó, csuklós Ikarus 280-as, amelyet több mint egy évig tartó munkával állítottak helyre a Volánbusz zalaegerszegi szakemberei. Megújultak a jármű fődarabjai és a karosszériaelemek, és modernizált formában visszakapta eredeti, 1993-as arculatát is. A rendezvényen Vadnai Zoltán, az Ikarus Rt. egykori igazgatója adta át jelképesen a felújított autóbuszt a Volánbusznak ugyanúgy, ahogyan tette ezt 1993-ban a Kisalföld Volánnál is.


Forrás: VOLÁNBUSZ Zrt.

A 200-as típuscsalád nemcsak saját kategóriájában, hanem a világon is a legnagyobb példányszámban gyártott autóbusztípus: több mint 3 évtized alatt közel negyedmillió gördült ki az Ikarus műhelyeiből. A 70-es, 80-as években a világon közlekedő csuklós buszok kétharmadát az Ikarus 280-asok tették ki. Sorozatgyártásuk 1973-ban kezdődött, és 2002-ig jelentős számban kerültek a Volánbusz flottájába is. A 200-as típuscsalád 200 ezredik darabja méltó emléket állít a magyar ipartörténelem műremekének, ezért a társaság különösen büszke arra, hogy felújíthatta és megőrizheti az utókor számára. Egy különleges emléktáblát is elhelyeztek a jármű belsejében, amelyet az Ikarus-gyáregységek elismert szakemberei dedikáltak.

A retrónap másik főszereplője egy Ikarus 397.05 típusú autóbusz volt, amelyet nemcsak felújítottak, de a Volánbusz nosztalgiaautóbusz-dekorációs pályázatának győztes grafikáját is megkapta különleges díszítésként. A hazai piacon úttörőnek számító, Scania alvázas 397-est 1992-ben kezdte értékesíteni az Ikarus. Ezek a 63 fős befogadóképességű, 12 méter hosszú autóbuszok átmenetet képeztek az emelt padlószintű és az emeletes járművek között; 1994-ben a típus Rába alvázon is bemutatkozott. A 370 lóerős MAN motorral szerelt, 397.05 jelű változatból a Volán-társaságok is vásároltak, ennek a sorozatnak az egyik megmaradt darabja az FES-775 rendszámú jármű, amely a Mátra Volánnál állt először forgalomba 1994-ben. Az autóbusz most teljes vázjavításon esett át, új fényezést, ablakokat és kárpitokat kapott, javították vagy pótolták az eredeti alkatrészeket, felújították a motort és a sebességváltót, valamint a légkondicionáló berendezést is. A busz amellett, hogy kívül-belül megújult, különleges és egyedi dekorációt is kapott, hiszen a Volánbusz nosztalgiaautóbusz-dekorációs pályázatának győztese, Bordács Anna grafikája díszíti. A retrónapon leleplezett pályaművet több mint 90 alkotás közül választotta ki a zsűri, hiszen méltó emléket állít a hazai autóbusz-közlekedés páratlan történetének, valamint a közel 100 éves Volánbusznak.


Forrás: VOLÁNBUSZ Zrt.

A rendezvényt megnyitó sajtótájékoztatón dr. Bói Loránd, az Építési és Közlekedési Minisztérium közlekedésstratégiáért felelős helyettes államtitkára arról beszélt, hogy a múlt iránt érzett nosztalgia valamennyiünk életében fontos szerepet játszik. A Volánbusz értékmentési programjának szakembereit nemcsak a retró életérzés motiválja, hanem a jövőbe vetett hit, valamint a felelősségvállalás a muzeális értékű járművekért, a társadalomért és az utókorért.

Dr. Mosóczi László, a Volánbusz vezérigazgatója a 2020-ban indult értékmentési program mérföldköveit ismertette, Kameniczky Ákos üzemeltetési főigazgató pedig az idei retrónap két főszereplőjét, az újonnan felújított retró buszokat mutatta be.

A Volánbusz nosztalgiaflottájának ikonikus darabjai mellett számtalan veterán jármű, a 24 egykori megyei busztársaságnak emléket állító két pop-up kiállítás, sétabuszozás, tárlatvezetés és kerekasztal-beszélgetések várták az érdeklődőket a hatvani retrónapon.

A Heves vármegyei városban összetartó és eredményes veteránautó-gyűjtő közösség működik. Egyik képviselőjük Horváth Richárd, a település polgármestere, az esemény visszatérő kiállítója, aki ezúttal a korábbiaknál is több, összesen 25 személygépkocsit vonultatott fel. Az érdeklődők különböző évjáratú veteránokat – köztük Ladát, Wartburgot, Volgát, Polski Fiatot és Trabantot – csodálhattak meg.

A retrónap programkínálatát a Hatvani Rendőrkapitányság is színesítette, a múlt évhez hasonlóan baleset-megelőzési tanácsokkal és programokkal várták a látogatókat.

A rendezvényhez kapcsolódva a Mátra InterRégió vonatokon szombaton egy idén 30 éves, hazai gyártású InterCity-motorvonat közlekedett: a BVmot, becenevén Samu a magyar vasút egyedülálló járműsorozatainak egyike, a típusból mindössze három darabot gyártott a Ganz 1994-ben.

Címlapkép forrása: VOLÁNBUSZ Zrt.
volánbusz
retrónap
Ikarus
Profile picture for user CIVILHETES
CIVILHETES
Publikálva 2024.06.08. - 14:08
Módosítva 2024.06.08. - 14:11
A- A+

  • Minden egy irányba mutat: ez okozhatta az országos áramkimaradást Spanyolországban és Portugáliában

    Minden egy irányba mutat: ez okozhatta az országos áramkimaradást Spanyolországban és Portugáliában

  • Magyar Péter elindult Nagyváradra

    Magyar Péter elindult Nagyváradra

  • Horváth Csaba vallomást tett, újabb részletek láttak napvilágot a zuglói parkolási botrányról

    Horváth Csaba vallomást tett, újabb részletek láttak napvilágot a zuglói parkolási botrányról

  • Kiengedték a börtönből Suha Györgyöt

    Kiengedték a börtönből Suha Györgyöt

  • Lehet, hogy a MOSZAD sem a régi?

    Lehet, hogy a MOSZAD sem a régi?

  • Orbán Viktor szélsőjobbos román szövetségese menekül a nyilvános vita elől,ellenfele nyugati Romániát akar

    Orbán Viktor szélsőjobbos román szövetségese menekül a nyilvános vita elől,ellenfele nyugati Romániát akar

  • „Hazug bűnözők vagytok Gyuszi bá” – Magyar Péter visszaszólt Budai Gyulának

    „Hazug bűnözők vagytok Gyuszi bá” – Magyar Péter visszaszólt Budai Gyulának

  • Felmérések adataival is igazolható, miért volt logikus lépés Gyurcsány Ferenc lemondása, Dobrev Klára mellett szólnak a számok

    Felmérések adataival is igazolható, miért volt logikus lépés Gyurcsány Ferenc lemondása, Dobrev Klára mellett szólnak a számok

  • Földrengés rázta meg a nyaralószigetet, szökőárriasztást küldtek

    Földrengés rázta meg a nyaralószigetet, szökőárriasztást küldtek

  • A kiutasított ukrán diplomaták egyikének célpontja az a Hilarion volt, akit Semjén Zsolt is kitüntett

    A kiutasított ukrán diplomaták egyikének célpontja az a Hilarion volt, akit Semjén Zsolt is kitüntett

  • Semjén Zsolt benyújtotta: tényleg korlátozhatják, hogy ki költözhet a településekre

    Semjén Zsolt benyújtotta: tényleg korlátozhatják, hogy ki költözhet a településekre

  • Elszabadultak az indulatok Lázár János szentendrei fórumán

    Elszabadultak az indulatok Lázár János szentendrei fórumán

  • Megvan, ki kapja Gyurcsány parlamenti mandátumát

    Megvan, ki kapja Gyurcsány parlamenti mandátumát

  • Leszavazták: nem lesz Ukrajnáról szóló népszavazás

    Leszavazták: nem lesz Ukrajnáról szóló népszavazás

  • Bocsánatot kért a kisgyereket felrúgó karateedző

    Bocsánatot kért a kisgyereket felrúgó karateedző

  • Elmondta Zelenszkij, miről akar tárgyalni Putyinnal

    Elmondta Zelenszkij, miről akar tárgyalni Putyinnal

  • Orbán Viktor szavait hirdetve kampányol a magyarellenes George Simion Romániában

    Orbán Viktor szavait hirdetve kampányol a magyarellenes George Simion Romániában

  • Magyar Péter feljelenti Orbán Viktort

    Magyar Péter feljelenti Orbán Viktort

  • Kína magyar szakemberekkel fejlesztené borászati szektorát

    Kína magyar szakemberekkel fejlesztené borászati szektorát

  • Itt van az “átláthatósági” törvény, amit Orbán Viktor ígért: jegyzék lesz

    Itt van az “átláthatósági” törvény, amit Orbán Viktor ígért: jegyzék lesz

  • Hamarosan ismét változhat a várólista-protokoll

    Hamarosan ismét változhat a várólista-protokoll

  • Kérek még

Maradjon velünk!

 

Rovatok

  • Belföld
  • Külföld
  • Gazdaság
  • Vélemény
  • Minden más

© 2011-2025 CIVILHETES /Középen állunk/

Lábléc menü

  • Impresszum
  • Jogi nyilatkozat
  • Adatkezelés
  • Régi CIVILHETES
Címlap
CIVILHETES
Független Közéleti Magazin
  • Belföld
  • Külföld
  • Gazdaság
  • Vélemény
  • +
    • Időjárás
    • Kultúra
      • Film
      • Zene
    • Tudomány
      • Környezet
      • Technika
      • Kütyü
    • Életmód
      • Egészség
      • Gasztro
      • Sport
      • Állati
    • Bulvár
      • Kék
      • Rejtély
    • Fiatal
    • Videó
Clear keys input element