Ugrás a tartalomra
CIVILHETES
  • Belföld
  • Külföld
  • Gazdaság
  • Vélemény
  • + »
    • Időjárás
    • Kultúra »
      • Film
      • Zene
    • Tudomány »
      • Környezet
      • Technika
      • Kütyü
    • Életmód »
      • Egészség
      • Gasztro
      • Sport
      • Állati
    • Bulvár »
      • Kék
      • Rejtély
    • Fiatal
    • Videó

Újabb legendás járművek és győztes buszdekoráció az idei Volánbusz-retrónapon

Technika
2024.06.08.
Profile picture for user CIVILHETES
By CIVILHETES on

A világ legnagyobb példányszámú autóbusztípusának 200 ezredik darabja is régi fényében ragyogott Hatvanban

Az Ikarus 200-as típuscsalád 1993-ban készült 200 ezredik darabja – egy nemrég felújított Ikarus 280-as csuklós busz –, a Volánbusz nosztalgiaautóbusz-dekorációs pályázatának győztes grafikájával díszített, szintén felújított Ikarus 397.05-ös, valamint rengeteg veterán jármű és különleges programok színesítették az idei Volánbusz-retrónapot Hatvanban.

A Volánbusz az elmúlt évek nagy sikerű járműparádéi után immár harmadik alkalommal rendezte meg retrónapját, a buszközlekedés szerelmeseinek hatvani találkozóját 2024. június 8-án.

Az idén is több ezer látogatót vonzó rendezvény két fő attrakciót is kínált a retró buszok rajongóinak. Egyikük az ikonikus Ikarus 200-as típuscsalád 200 ezredikként elkészült példánya, egy 1993-ban átadott, 2020-as „nyugdíjazása” után most újra régi fényében ragyogó, csuklós Ikarus 280-as, amelyet több mint egy évig tartó munkával állítottak helyre a Volánbusz zalaegerszegi szakemberei. Megújultak a jármű fődarabjai és a karosszériaelemek, és modernizált formában visszakapta eredeti, 1993-as arculatát is. A rendezvényen Vadnai Zoltán, az Ikarus Rt. egykori igazgatója adta át jelképesen a felújított autóbuszt a Volánbusznak ugyanúgy, ahogyan tette ezt 1993-ban a Kisalföld Volánnál is.


Forrás: VOLÁNBUSZ Zrt.

A 200-as típuscsalád nemcsak saját kategóriájában, hanem a világon is a legnagyobb példányszámban gyártott autóbusztípus: több mint 3 évtized alatt közel negyedmillió gördült ki az Ikarus műhelyeiből. A 70-es, 80-as években a világon közlekedő csuklós buszok kétharmadát az Ikarus 280-asok tették ki. Sorozatgyártásuk 1973-ban kezdődött, és 2002-ig jelentős számban kerültek a Volánbusz flottájába is. A 200-as típuscsalád 200 ezredik darabja méltó emléket állít a magyar ipartörténelem műremekének, ezért a társaság különösen büszke arra, hogy felújíthatta és megőrizheti az utókor számára. Egy különleges emléktáblát is elhelyeztek a jármű belsejében, amelyet az Ikarus-gyáregységek elismert szakemberei dedikáltak.

A retrónap másik főszereplője egy Ikarus 397.05 típusú autóbusz volt, amelyet nemcsak felújítottak, de a Volánbusz nosztalgiaautóbusz-dekorációs pályázatának győztes grafikáját is megkapta különleges díszítésként. A hazai piacon úttörőnek számító, Scania alvázas 397-est 1992-ben kezdte értékesíteni az Ikarus. Ezek a 63 fős befogadóképességű, 12 méter hosszú autóbuszok átmenetet képeztek az emelt padlószintű és az emeletes járművek között; 1994-ben a típus Rába alvázon is bemutatkozott. A 370 lóerős MAN motorral szerelt, 397.05 jelű változatból a Volán-társaságok is vásároltak, ennek a sorozatnak az egyik megmaradt darabja az FES-775 rendszámú jármű, amely a Mátra Volánnál állt először forgalomba 1994-ben. Az autóbusz most teljes vázjavításon esett át, új fényezést, ablakokat és kárpitokat kapott, javították vagy pótolták az eredeti alkatrészeket, felújították a motort és a sebességváltót, valamint a légkondicionáló berendezést is. A busz amellett, hogy kívül-belül megújult, különleges és egyedi dekorációt is kapott, hiszen a Volánbusz nosztalgiaautóbusz-dekorációs pályázatának győztese, Bordács Anna grafikája díszíti. A retrónapon leleplezett pályaművet több mint 90 alkotás közül választotta ki a zsűri, hiszen méltó emléket állít a hazai autóbusz-közlekedés páratlan történetének, valamint a közel 100 éves Volánbusznak.


Forrás: VOLÁNBUSZ Zrt.

A rendezvényt megnyitó sajtótájékoztatón dr. Bói Loránd, az Építési és Közlekedési Minisztérium közlekedésstratégiáért felelős helyettes államtitkára arról beszélt, hogy a múlt iránt érzett nosztalgia valamennyiünk életében fontos szerepet játszik. A Volánbusz értékmentési programjának szakembereit nemcsak a retró életérzés motiválja, hanem a jövőbe vetett hit, valamint a felelősségvállalás a muzeális értékű járművekért, a társadalomért és az utókorért.

Dr. Mosóczi László, a Volánbusz vezérigazgatója a 2020-ban indult értékmentési program mérföldköveit ismertette, Kameniczky Ákos üzemeltetési főigazgató pedig az idei retrónap két főszereplőjét, az újonnan felújított retró buszokat mutatta be.

A Volánbusz nosztalgiaflottájának ikonikus darabjai mellett számtalan veterán jármű, a 24 egykori megyei busztársaságnak emléket állító két pop-up kiállítás, sétabuszozás, tárlatvezetés és kerekasztal-beszélgetések várták az érdeklődőket a hatvani retrónapon.

A Heves vármegyei városban összetartó és eredményes veteránautó-gyűjtő közösség működik. Egyik képviselőjük Horváth Richárd, a település polgármestere, az esemény visszatérő kiállítója, aki ezúttal a korábbiaknál is több, összesen 25 személygépkocsit vonultatott fel. Az érdeklődők különböző évjáratú veteránokat – köztük Ladát, Wartburgot, Volgát, Polski Fiatot és Trabantot – csodálhattak meg.

A retrónap programkínálatát a Hatvani Rendőrkapitányság is színesítette, a múlt évhez hasonlóan baleset-megelőzési tanácsokkal és programokkal várták a látogatókat.

A rendezvényhez kapcsolódva a Mátra InterRégió vonatokon szombaton egy idén 30 éves, hazai gyártású InterCity-motorvonat közlekedett: a BVmot, becenevén Samu a magyar vasút egyedülálló járműsorozatainak egyike, a típusból mindössze három darabot gyártott a Ganz 1994-ben.

Címlapkép forrása: VOLÁNBUSZ Zrt.
volánbusz
retrónap
Ikarus
Profile picture for user CIVILHETES
CIVILHETES
Publikálva 2024.06.08. - 14:08
Módosítva 2024.06.08. - 14:11
A- A+

  • Milyen működés segítene?

    Milyen működés segítene?

  • Nem ért célt a kormány a tankötelezettség 16 évre csökkentésével

    Nem ért célt a kormány a tankötelezettség 16 évre csökkentésével

  • Szalay-Bobrovniczky Kristóf 942 milliós osztalékot fizetett magának

    Szalay-Bobrovniczky Kristóf 942 milliós osztalékot fizetett magának

  • 2025. júniusi véradások

    2025. júniusi véradások

  • Kongatják a vészharangot a szakértők: rendkívül veszélyes folyamat indult el az óceánokban

    Kongatják a vészharangot a szakértők: rendkívül veszélyes folyamat indult el az óceánokban

  • Képek érkeztek a parajdi sóbánya belsejéből

    Képek érkeztek a parajdi sóbánya belsejéből

  • Kit néznek hülyének? Lázárék sikerként adják el, hogy a fapados KISS lesz a szegedi IC

    Kit néznek hülyének? Lázárék sikerként adják el, hogy a fapados KISS lesz a szegedi IC

  • Kiosztották a 17. KAFF díjait - a nagydíjat Tőkés Anna Az utolsó dobás című filmje kapta

    Kiosztották a 17. KAFF díjait - a nagydíjat Tőkés Anna Az utolsó dobás című filmje kapta

  • Hatalmas a tét: Folyik a szavazás a lengyel elnökválasztás második fordulójában

    Hatalmas a tét: Folyik a szavazás a lengyel elnökválasztás második fordulójában

  • Macron: Ha Kína nem képes távol tartani Észak-Koreát az ukrajnai háborútól, akkor a NATO megjelenhet Ázsiában

    Macron: Ha Kína nem képes távol tartani Észak-Koreát az ukrajnai háborútól, akkor a NATO megjelenhet Ázsiában

  • Váratlan fordulat az elektromos autók európai piacán

    Váratlan fordulat az elektromos autók európai piacán

  • A Kúria megsemmisítette a vasárnapi szivárványos felvonulást betiltó döntést

    A Kúria megsemmisítette a vasárnapi szivárványos felvonulást betiltó döntést

  • Rekordösszegű, 5,8 milliárdos bevételből lett veszteséges tavaly a Megafon

    Rekordösszegű, 5,8 milliárdos bevételből lett veszteséges tavaly a Megafon

  • Közel 800 milliárd forintos veszteséggel zárta a 2024-es évet a Magyar Nemzeti Bank (MNB)

    Közel 800 milliárd forintos veszteséggel zárta a 2024-es évet a Magyar Nemzeti Bank (MNB)

  • Orbán az iparkamara gyűlésén agitált Ukrajna ellen, és már 2026 utánra is megígért mindent a vállalkozóknak

    Orbán az iparkamara gyűlésén agitált Ukrajna ellen, és már 2026 utánra is megígért mindent a vállalkozóknak

  • Kezdenek eszmélni a poloskák, nagy takarodás követheti a nagytakarítást

    Kezdenek eszmélni a poloskák, nagy takarodás követheti a nagytakarítást

  • Brutális, 27 milliárd forintos veszteséget hozott össze az Aldi

    Brutális, 27 milliárd forintos veszteséget hozott össze az Aldi

  • Az ügy, amiben a Fidesz, a Mi Hazánk, a Transparency és a szélsőbaloldal is egyet tud érteni

    Az ügy, amiben a Fidesz, a Mi Hazánk, a Transparency és a szélsőbaloldal is egyet tud érteni

  • Nem épül meg az M0-ás körgyűrű, lesz helyette M100 és M10

    Nem épül meg az M0-ás körgyűrű, lesz helyette M100 és M10

  • Elon Musk annyira sok ketamint, gombát, és ecstasy-t fogyasztott az elnökválasztás előtt, hogy megadta magát a hólyagja, és még furcsábban viselkedett

    Elon Musk annyira sok ketamint, gombát, és ecstasy-t fogyasztott az elnökválasztás előtt, hogy megadta magát a hólyagja, és még furcsábban viselkedett

  • Kocsis Máté elkezdte listázni az újságírókat: „Ideje, hogy megismerjék egyre többen a nevüket, arcukat, életüket”

    Kocsis Máté elkezdte listázni az újságírókat: „Ideje, hogy megismerjék egyre többen a nevüket, arcukat, életüket”

  • Kérek még

Maradjon velünk!

 

Rovatok

  • Belföld
  • Külföld
  • Gazdaság
  • Vélemény
  • Minden más

© 2011-2025 CIVILHETES /Középen állunk/

Lábléc menü

  • Impresszum
  • Jogi nyilatkozat
  • Adatkezelés
  • Régi CIVILHETES
Címlap
CIVILHETES
Független Közéleti Magazin
  • Belföld
  • Külföld
  • Gazdaság
  • Vélemény
  • +
    • Időjárás
    • Kultúra
      • Film
      • Zene
    • Tudomány
      • Környezet
      • Technika
      • Kütyü
    • Életmód
      • Egészség
      • Gasztro
      • Sport
      • Állati
    • Bulvár
      • Kék
      • Rejtély
    • Fiatal
    • Videó
Clear keys input element