A jogosultak nem tudnak ingyenesen hozzájutni a sokszor életmentő gyógyszerükhöz.
Több mint egy hónapja, legalább június 24-e óta akadozik, illetve nem működik Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő (NEAK) azon online rendszere, melyben a patikusok ellenőrizhették a közgyógyellátásra hivatottak jogosultságát és ez alapján kiadták számukra az ingyenes gyógyszert.
A Gulyáságyú Média több olvasója is azzal fordult laphoz, hogy nem tudtak élni a jellemzően ingyenes gyógyszerekre vonatkozó közgyógy-jogosultságukkal, mivel a gyógyszertárban azt a visszajelzést kapták, hogy a gyógyszertárak közgyógyjogosultság-lekérdezési rendszere (VirEP) nem működi.
A VirEP-rendszer megléte miatt a gyógyszerek kiváltásakor eddig nem kellett a betegeknek magukkal vinniük a közgyógyellátási igazolványukat, hiszen eddig ebben a rendszerben ellenőrizték a patikusok a jogosultságot.
Június 24-én azonban a NEAK olyan közlést tett nyilvánossá, amely alapján az eddig megszokott rendszer (és a fenti, honlapjukon szereplő tájékoztatás („…a gyógyszertárban a közgyógyellátással való gyógyszerkiadás előtt nem kell a közgyógyellátási igazolványt bemutatni…”) ellenében nagyon is magukkal kell vinniük a közgyógyellátási igazolványukat a betegeknek, különben nem tudják kiváltani a patikában a gyógyszereiket.
Ha a gyógyszertár a VIREP rendszer karbantartása miatt nem tudja a nyilvántartásban ellenőrizni a közgyógyellátási jogosultságot és a rendelkezésre álló gyógyszerkeret összegét, akkor is kiadhatja a gyógyszert térítésmentesen
– írta honlapján a NEAK, a betegek „szíves megértését és türelmét” köszönve.
Azt azonban az alapkezelő már nem írta meg a honlapján a fenti közleményében, hogy ehhez a betegeknek az eddigi rendszerrel szemben magukkal kell vinniük a közgyógyellátási igazolványukat.
Ezen kötelezettség közel két héttel később, július 5-én a Magyar Gyógyszerészi Kamara Facebook-oldaláról derült csak ki.
A szakmai szervezet azt írta, az eddigi gyakorlattal szemben a közgyógyellátás keretében rendelt gyógyszerek kiadásához elengedhetetlen, hogy a betegek az érvényes közgyógyellátási igazolványukat minden esetben magukkal vigyék.
Karbantartás, hiba, működési problémák
Figyelemre méltó, hogy a Gyógyszerészi Kamara a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelővel szemben nem „karbantartásról”, hanem a VirEP-rendszer „hibájáról” írt a közösségi médiában.
A Gulyáságyú Média megkereste kérdéseivel mind a Magyar Gyógyszerészi Kamarát, mind a VirEP-rendszert üzemeltető NEAK-ot.
Az előbbi szervezet elnöke, Dr. Hankó Zoltán ugyan megköszönte, hogy a VirEP „működési problémáival” kapcsolatban a kamarát is megkeresték, ám a NEAK-hoz irányította lapot.
A Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő sajtóosztálya előbb azt közölte a lappal, hogy a kérdéses VirEP-rendszer – amely GPRS adatkapcsolaton keresztül, speciális modemek segítségével valósítja meg közgyógyellátásra jogosultság lekérdezési lehetőségét – 2006 óta működik.
A technológiai fejlődésnek köszönhetően mára minden patikának kötelezően kell rendelkeznie internetkapcsolattal, hiszen időközben bevezetésre került a NAV-pénztárgép, elindult az EESZT felé az internet alapú kommunikáció, bevezetésre került az eRecept is – tették hozzá.
A modemen keresztüli kommunikáció jelentős technikai támogatást igényelt, az eszközök meghibásodásából és a speciális technikából adódóan, ezért azok kiváltása a NEAK szerint szükségszerű.
Az átállás folyamatosan zajlik, néhány patikával már elindultunk és folyamatosan kerül kiterjesztésre mindaddig, amíg el nem érjük, hogy minden patika ezen keresztül forgalmazzon
– írta magyarázatul az alapkezelő.
A NEAK szerint az átállásból fakadó bármilyen fennakadás „nem érintheti a betegellátást”, az zavartalan, folyamatos kell hogy legyen, mert a vonatkozó kormányrendelet alapján a gyógyszertár a NEAK nyilvántartásával fennálló elektronikus adatkapcsolatnak a gyógyszertár felelősségi körén kívüli okból eredő üzemzavara esetén a gyógyszert térítésmentesen kiadhatja és a kiszolgáltatott gyógyszert közgyógyellátás jogcímen a NEAK felé elszámolhatja.
Az alapkezelő sajtóosztálya hozzátette, hogy a jelenleg hatályos gyógyszerészi eljárásrend ilyen esetre előírja az expediáló gyógyszerész részére a közgyógyellátási igazolvány érvényességi idejének – a jogosult általi bemutatása útján történő – ellenőrzését.
Egy Budapesthez közeli, az agglomerációban található gyógyszertárban próbavásárlóként azt tapasztalták – erről rejtett mikrofonnal felvételt is készítettünk –, hogy a patikában tudnak a VirEP problémájáról (úgy fogalmaztak, hogy „hol működik, hol nem”), ám mégsem ajánlják fel a NEAK által írt megoldást, a közgyógyigazolvánnyal való gyógyszerbeszerzést.
Mi a közgyógyellátás?
A közgyógyellátás a szociálisan rászorult személy részére az egészségi állapota megőrzéséhez és helyreállításához kapcsolódó kiadásainak csökkentése érdekében biztosított hozzájárulás. A közgyógyellátás szociális juttatás, amely a gyógyszerek, gyógyászati segédeszközök és az orvosi rehabilitáció céljából tb-támogatással igénybe vehető gyógyászati ellátások beteg által fizetendő térítési díjához nyújt hozzájárulást.
A közgyógyellátásra jogosultak jellemezően ingyenesen juthatnak hozzá a gyógyszereikhez.
A közgyógyellátásra való jogosultság igazolására a közgyógyellátási igazolvány szolgál, mely egy plasztikkártya formátumú hatósági igazolvány, amelyet az ellátást rendelő orvosnak szükséges bemutatni.
A hatályos igazolvány alapján az orvos a tb-támogatással rendelhető gyógyszert, gyógyászati segédeszközt, gyógyászati ellátást közgyógyellátás jogcímen rendelheti.
A gyógyszertárban a közgyógyellátással való gyógyszerkiadás előtt nem kell a közgyógyellátási igazolványt bemutatni, mert ott ellenőrzik, hogy a vényen feltüntetett személy szerepel-e a közgyógyellátásra jogosultakról vezetett nyilvántartásban, az úgynevezett VirEP-rendszerben. Ennek érdekében a NEAK folyamatos elektronikus adatkapcsolattal biztosítja a gyógyszertár számára a közgyógyellátásra való jogosultság és a rendelkezésre álló gyógyszerkeret lekérdezését a NEAK közhiteles nyilvántartásából, a VirEP-ből. (http://neak.gov.hu)