"B****** meg magukat!" - üzente a közösségi oldalt elhagyó hirdetőknek a cég első embere, akiknek a hírek szerint ezután nem is igazán áll szándékukban visszatérni.
Ahogy arról korábban beszámoltunk, a hirdetők tömegével kezdték el felfüggeszteni az X-en futó hirdetéseiket, miután a platformot tavaly októberben felvásárló Elon Musk két héttel ezelőtt az egyetértéséről biztosította egy antiszemita poszt szerzőjét. Az X. Corp elnökének a szerdán megrendezett DealBook Summit konferencián lett volna lehetősége enyhíteni a feszültséget, ő viszont ehelyett inkább olajat öntött a tűzre.
A The New York Times által szervezett konferencián - ahol Musk mellett olyan nevek léptek fel, mint Kamala Harris, az Egyesült Államok alelnöke, Bob Iger, a Disney vezérigazgatója és Jensen Huang, az Nvidia alapítója - a lap pénzügyi rovatának vezetője, Andrew Ross Sorkin beszélgetett az üzletemberrel több mint egy órán keresztül, amelynek során természetesen szóba került az ominózus bejegyzés is. Musk erről annyit mondott, hogy "valószínűleg az egyik legostobább megnyilvánulása volt", amellyel töltött fegyvert adott az őt gyűlölők kezébe, ezt pedig őszintén sajnálja. Ha itt befejezte volna, valószínűleg a Twitter felvásárlását milliárdokkal támogató bankok vezetői is megnyugodva dőltek volna hátra, Musk azonban még nem fejezte be. Amikor Sorkin az X-et elhagyó hirdetőkre terelte a témát, a következő párbeszéd zajlott le közöttük:
Musk: Remélem, hogy leállnak. Ne hirdessenek.
Sorkin: Nem akarja, hogy hirdessenek?
Musk: Nem.
Sorkin: Ezt hogy érti?
Musk: Ha valaki zsarolni próbál a hirdetésekkel, zsarolni próbál a pénzzel, az b***** meg magát!
Sorkin: De…
Musk: B*****. MEG. MAGÁT. Világos? Remélem, hogy az.
Hogy biztosan ne legyen félreérthető, kikre is gondol, Musk ezután név szerint is kiemelte Bob Igert, a Disney vezetőjét, aki szintén a konferencia meghívott vendégei között volt, így elképzelhető, hogy ott ült a közönség soraiban a beszélgetés alatt.
Watch my conversation with @ElonMusk: https://t.co/YedkELVhFn
— Andrew Ross Sorkin (@andrewrsorkin) November 29, 2023
Linda Yaccarino, az X Corp. júniusban kinevezett vezérigazgatója igyekezett csökkenteni a PR-katasztrófát, és a nem sokkal később közzétett posztjában azt hangsúlyozta a beszélgetéssel kapcsolatban, hogy Musk bocsánatot kért a korábbi posztja miatt, valamint az X-et mint a szólásszabadság egyik fontos intézményét igyekezett beállítani. Ez viszont aligha győzte meg a hirdetőket, akik közül a The New York Times információi szerint sokan már egyáltalán nem terveznek visszatérni a platformra Musk legújabb kirohanása után.
A lap szerint az elmúlt hetekben nagyságrendileg kétszáz hirdető függesztette fel a kampányait az X-en, köztük a cég legnagyobb hirdetői is, mint például az Apple, a Disney vagy az IBM. A The New York Times a konferencia után számos reklámügynökséget megkeresett, a visszajelzések szerint pedig legalább féltucat olyan ügynökség van, akiknek ügyfelei a jövőben egyáltalán nem terveznek már hirdetni az X-en. Hogy a platform Musk megnyilvánulásai után mennyit veszített a vonzerejéből, azt jól jelzi, hogy van olyan tanácsadócég is, ami már egyenesen azt javasolja az ügyfeleinek, hogy teljesen szüntessék meg a jelenlétüket az X-en. Ruben Schreurs, az Ebiquity tanácsadócég vezetője szerint ezen a helyzeten már csak az változtathatna, ha változások történnének az X vezetésében, de kérdés, hogy a vezérigazgatói posztról már korábban lemondó Musk vajon hajlandó lenne-e még hátrébb lépni a helyzet megoldása érdekében.
Hacsak nem akarja, hogy az X Corp. már azelőtt csődbe menjen, hogy sikerülne megvalósítania a céggel kapcsolatos nagyszabású terveit, valószínűleg kénytelen lesz, hiszen a bevételeinek több mint 90 százalékát hirdetésekből előteremtő X már eddig is rendkívüli veszteségeket könyvelhetett el a hirdetők bojkottja miatt. A cég 2022-ben 4,73 milliárd dollár bevételre tett szert hirdetésekből, ezek elapadása viszont csak az idei utolsó negyedévben mintegy 75 millió dolláros kiesést jelenthet a cég büdzséjében. Bár ez a szám az X Corp. bevételeihez képest nem tűnik soknak, ám mivel a cég Musk korábbi ígéretével ellentétben mindeddig nem tudott nyereségessé válni, így tulajdonképpen minden további bevételkiesés a veszteségeiket növeli tovább, ezzel együtt pedig az is egyre elérhetetlenebbnek tűnik, hogy 2024 elejére már valóban nyereségesen tudjanak működni. (Rakéta)