A duplájára drágult, tartalmában csökkentett, játszótér nélkül megépült rekreációs parknál több tételt kétszer akart elszámoltatni az önkormányzat, amit az irányító hatóság megtagadott. 262 millió forintot nem fizet ki a városnak.
A bölcsőde felújításánál 72 millió kötbért nem érvényesített a vállalkozóval szemben a helyhatóság, emiatt nyomozás indult. Az önkormányzat tisztségviselőit is meghallgatta a rendőrség.
A szigetvári önkormányzatnál dolgozókat is meghallgatott a rendőrség annak a nyomozásnak a során, amit hűtlen kezelés gyanújával ismeretlen tettes ellen indított a Baranya megyei rendőr-főkapitányság. A nyomozást a szigetvári óvodák és bölcsőde bővítése, felújítása, illetve a rekreációs központ létesítése miatti közbeszerzési eljárások miatt rendelték el. Értesülésünket a rendőrség és Vass Péter polgármester (Szigetvárért Tisztességgel) is megerősítette. Az intézkedés alapját egy költségvetési csalás és hűtlen kezelés gyanújára hivatkozó tavaly novemberi feljelentés szolgáltatta. Az óvoda felújításánál az önkormányzat nem érvényesítette a kötbért, a rekreációs központ pedig az eredeti közbeszerzési felhíváshoz képest kevesebb műszaki tartalommal készült el, viszont a duplájába került.
A feljelentő hivatkozott arra, hogy a Napsugár óvoda kivitelezőjével szemben Szigetvár önkormányzata közel 72 millió forint kötbért engedett el a vállalkozó részére. Erről a képviselő-testület zárt ülésen döntött, miközben forráshiányra hivatkozva a kivitelezések kapcsán újabb és újabb állami forrásokat igényeltek és kaptak, valamint közösségi adományozást szerveztek azzal, hogy nincs elegendő pénze az önkormányzatnak.
A Szigetvár rekreációs központ létesítését 2015-ben hirdette meg az önkormányzat, az eredeti kiírásban 500 millió forintos keretösszeget határoztak meg. 2019-ben a beruházás félbemaradt, az önkormányzat leváltotta a Building Tech Kft.-t, 2020-ban új közbeszerzést írt ki. A két kivitelező megbízásával végül 1,3 milliárd forintba került a projekt. A vállalkozási szerződés felmondását követően az önkormányzat újabb kiírását a Jakab GEO Kft. nyerte meg. Hasonló összegért teljesített, mint elődje, 518 millió 170 ezer forintért, miközben csak 35 százaléknyi munka volt hátra. Papíron 75 százalékos készültségen vette át a projektet, legalábbis az előző kivitelezés műszaki ellenőre ennyit írt jóvá. Az önkormányzat által rendelt igazságügyi szakértő viszont 32 százalékra mérte a készültség állapotát. A NAV Dél-dunántúli Bűnügyi Igazgatósága a kijelölt szakértői vélemény alapján megállapította, hogy a műszaki készültségi fok jelentősen alacsonyabb, mint a műszaki ellenőr által jóváhagyott és igazolt. A teljesítés szakszerűtlen, túlnyomó részt javításra szorult, az építészeti készültség állapota jelentősen elmaradt a műszaki ellenőrök által igazoltnál. Ez a nyomozás nem vezetett eredményre, bűncselekményt nem tudtak megállapítani. (A rekreációs központ építkezésének állásáról a Pécs Aktuál is írt február elején.)
A Jakab GEO 2023 decemberben készre jelentette a projektet, a központot az év utolsó napján vette át polgármester műszaki ellenőr jelenlétében. A végösszeg azért nem állt meg 1 milliárdnál, mert a vállalkozó a gazdasági, vállalkozói környezetre és az ukrajnai háborúra hivatkozva pótforrásokat igényelt. A műszaki tartalom ugyanakkor csökkent, a kivitelezési díj eközben emelkedett: amire a szigetváriak vágytak a rekreálódásukhoz, nem valósult meg. Sem a fedett játszóház, sem a játszótér, sem a kültéri fitnesz pálya.
A polgármesternek nem csak a nyomozás okozhat gondot, hanem az a 262 millió forint, amit a központi költségvetés helyett a városnak kell kifizetnie. Vass Pétert tavaly nyáron a Miniszterelnökség Gazdaságfejlesztési Programok Végrehajtásáért Felelős Helyettes Államtitkársága, az irányító hatóság értesítette arról, hogy nem fogadnak el hat számlát. Szeptemberben ezt megerősítette a Miniszterelnökség Belső Ellenőrzési és Integritási igazgatósága. Vass Péterrel közölte, elutasította a szigetvári önkormányzat 6. számú részlet kifizetési igényének megtagadásával szembeni panaszát. Összesen 262 millió forintot nem fizetnek ki a szigetvári önkormányzatnak. Ezt az összeget a városnak kell előteremtenie.
Az ellenőrzés azt kifogásolta, hogy a beruházás több tételét kétszer is el akarták számolni, teljesen azonos munkákat találtak, amelyre az első és a második vállalkozónak is kifizetnék az ellenértékét. Ezt az önkormányzat azzal védte, hogy az első vállalkozó rossz minőségben készítette el, újra kellett csinálni, ezért újra bekerült a második közbeszerzési csomagba. A hatóság már 2021-ben hiánypótló kérdéseket tett fel az önkormányzatnak, amelyek mindegyikére nem érkezett elfogadható válasz. Kíváncsiak voltak arra, miért került be olyan beruházás a második közbeszerzésbe, amely az elsőben 100 százalékban elkészült, miért maradt ki olyan, ami az elsőben nulla százalékban készült el. Illetve: miért nem arányosan kerültek be az új eljárásba olyan tételek, amelyek már elkészültek? Az ellenőrzés sorra vette a két eljárásban teljesen megegyező el nem számolható tételek, a gerendazsaluzás, a zúzott köves talajágyazat-készítés, a lemezlap-betonozás, a vasbetongerenda-készítés, a betonacél helyszíni szerelésnek költségeit.
Az egyik visszautasított számla a G & B Tanácsadó Kft.-től származik, 900 ezer forintról szól. Kibocsátója 2018-2022 közötti tevékenységről semmi sem tudható, üzleti eredményét a cégbírósággal sem közölte ezekben az években. Az első kivitelező Building- Tech Építőipari Kft., két egyenkét 102 millió forintos számláját szintén visszadobta az irányító hatóság. Ez a cég 2022 augusztusától felszámolás alatt áll.
A polgármestert megkérdeztük, van-e fedezet a város költségvetésében a 262 millió kifizetésére, de nem kaptunk választ. Azt megtudtuk, hogy vizsgálatot nem indított az ügyben, csak a nyomozás eredményének függvényében fogja elrendelni – közölte a Narancs.hu-val. Megkérdeztük arról is, meghallgatták-e a nyomozók, ám cikkünk megjelenéséig erre sem kaptunk választ. (magyarnarancs.hu)