A Hurtigruten hajója zöld forrásokból származó energiával töltött akkumulátorokkal működik és napos időben felvonja különleges vitorláit, amelyek napelemekkel vannak telepakolva.
A napvitorlákról leginkább a Carl Sagan és tudóstársai által a hetvenes évektől kezdve kutatott technológia juthat eszünkbe, amelynek lényege, hogy az űreszközöket üzemanyag felhasználása nélkül, a fotonok lendülete által hajtva juttassa el űrbeli céljukhoz, de egy más típusú, valamivel hétköznapibb napvitorla is hasonló módon segítheti elő egy üzemanyagmentes jövő eljövetelét, itt a Földön. A hajókon alkalmazott, napelemekkel felszerelt vitorlák napos időben alkalmasak rá, hogy megfelelő mennyiségű energiát termeljenek az akkumulátorok töltéséhez, de az energiaellátás megoldásához a megállók során, a kikötőkben is lesz lehetőség.
A norvég hajóipar szereplői közül többen is tervezik az elektromos vagy hibrid hajók üzemeltetését a közeljövőben, amelyek egy olyan szektorba is elhozhatják a kibocsátásmentes technológiát, ami nem a környezetbarát működéséről ismert: a sétahajózás területére. Egyike ezeknek a cégeknek, a Hurtigruten pár napja leplezte le első zéró emissziós járművének terveit, ami az elképzelések szerint 2030-tól teljesítene szolgálatot a norvég fjordok partjai mentén hajózva.
Forrás: VARD Design
A hajó fő energiaellátó rendszerét az akkumulátorok adnák, amelyeket többféle zöld forrásból lehet majd tölteni: jó időben a három napelemes vitorla gyűjtené az energiát, amelyek összes napelemfelülete 1500m² lesz, de a kikötőkben való töltés során is nagyrészt megújuló energiát használnának, mivel Norvégia majdnem 100%-ban megújuló forrásokból, elsősorban vízerőművekből biztosítja a lakosok számára az energiaellátást. A Hurtigruten Sea Zero projektjének keretében fejlesztett hajó a "világ legenergiahatékonyabb" sétahajójának készül és környezetbarát üzemanyagot (például ammóniát) csak szükséghelyzetben használ majd.
Forrás: VARD Design
A 133 méter hosszú hajó körülbelül 500 utas és 99 legénységi tag befogadására alkalmas és az energiahatékonyság növelését különböző módszerekkel érik el: mesterséges intelligencia általi adatgyűjtő és vezérlést segítő rendszerrel, ami optimálisabb útvonaltervezést tesz lehetővé, valamint mindenki számára látható, az akkumulátorok energiaszintjét mutató kijelzőkkel, ami a remények szerint motiválja az utasokat a fogyasztásuk csökkentésére. A hajó egyelőre még a tervezési fázisban van, de 2027-ben elkezdhetik építeni az első modellt és 2030 után a cég a teljes flottáját lecseréli majd a zéró emissziós járművekre. (Rakéta)