De még vannak jogi tennivalók.
A két ujjnyomatnak a személyazonosító igazolványokba való kötelező beillesztése összeegyeztethető a magánélet tiszteletben tartásához, illetve a személyes adatok védelméhez fűződő alapvető joggal - közölte az Európai Bíróság. Mivel azonban az intézkedést előíró rendeletet téves jogalap megválasztásával fogadták el, a Bíróság e rendeletet érvénytelennek nyilvánítja, fenntartja azonban annak joghatásait legkésőbb 2026. december 31-ig annak érdekében, hogy az európai jogalkotó a megfelelő jogalap alapján új rendeletet fogadhasson el. - írja a Portfolio
A két ujjnyomatnak a személyazonosító igazolványokba való kötelező beillesztése összeegyeztethető a magánélet tiszteletben tartásához, illetve a személyes adatok védelméhez fűződő alapvető joggal.
Ezt a személyazonosító igazolványok hamisítása és a személyazonossággal való visszaélés elleni küzdelem, valamint az ellenőrző rendszerek interoperabilitásának biztosítása igazolja. A Bíróság azonban érvénytelennek nyilvánítja az ezen intézkedést előíró rendeletet amiatt, hogy azt téves jogalap megválasztásával, következésképpen téves jogalkotási eljárás keretében fogadták el. Az azonnali hatályú érvénytelenítés súlyosan hátrányos következményei miatt a Bíróság az új rendelet hatálybalépéséig, de legkésőbb 2026. december 31-ig fenntartja a rendelet joghatásait.
Egy német állampolgár egy német bíróság előtt megtámadta a Wiesbaden tartományi fővárosnak az ujjnyomatképet nem tartalmazó új személyazonosító igazolvány kiállítását megtagadó határozatát. A német bíróság azt kéri a Bíróságtól, hogy vizsgálja meg a két ujjnyomatnak a személyazonosító igazolványok adathordozójába való beillesztésére vonatkozó kötelezettséget előíró uniós rendelet1 érvényességét. A Bíróság alapos vizsgálatot követően megállapítja, hogy a két teljes ujjnyomatnak a személyazonosító igazolványok adathordozójába történő beillesztésére vonatkozó kötelezettség korlátozza az Európai Unió Alapjogi Chartája által biztosított, a magánélet tiszteletben tartásához, illetve a személyes adatok védelméhez való alapvető jogot.
Ezt a beillesztést azonban a személyazonosító igazolványok hamisítása és a személyazonossággal való visszaélés elleni küzdelem, valamint az ellenőrző rendszerek interoperabilitásának biztosítása igazolja. Ugyanis alkalmas e célkitűzések megvalósítására, illetve szükséges azok megvalósításához, és e célkitűzések szempontjából nem bizonyul aránytalannak.
Konkrétabban, mivel elősegíti a személyazonosító igazolványok hamisítása és a személyazonossággal való visszaélés elleni küzdelmet, a két ujjnyomat beillesztése hozzájárulhat az érintett személyek magánéletének védelméhez, valamint tágabb értelemben a bűnözés és a terrorizmus elleni küzdelemhez. Továbbá, mivel lehetővé teszi az uniós polgárok számára, hogy magukat megbízhatóan azonosítsák, megkönnyíti számukra a szabad mozgáshoz és tartózkodáshoz való joguk gyakorlását. Az e beillesztéssel elérni kívánt célok tehát nemcsak az Unió és a tagállamok, hanem az uniós polgárok számára is különös jelentőséggel bírnak.Önmagában az arcképmás beillesztése az azonosítás kevésbé hatékony eszköze, mint a képmáson kívül két ujjnyomat beillesztése. Az idősödés, az életmód, a betegség vagy a plasztikai, illetve helyreállító sebészeti beavatkozás megváltoztathatja az arc anatómiai jellemzőit.
A szóban forgó rendeletet viszont téves jogalap megválasztásával, 2 következésképpen téves jogalkotási eljárás keretében – mégpedig a Tanács egyhangú határozatához kötött különleges jogalkotási eljárás helyett rendes jogalkotási eljárás keretében – fogadták el. A Bíróság ennélfogva a rendeletet érvénytelennek nyilvánítja.
Mindemellett a rendelet azonnali hatállyal történő érvénytelenítése súlyosan hátrányos következményekkel járhat jelentős számú uniós polgárra, és a szabadságon, a biztonságon és a jog érvényesülésén alapuló térségen belüli biztonságukra nézve. A Bíróság éppen ezért e rendelet joghatásait a megfelelő jogalapon alapuló új rendelet észszerű határidőn belül, de legkésőbb 2026. december 31-ig történő hatálybalépéséig fenntartja. (Portfolio)