A bortrendekben kicsit lemaradt Magyarország.
Elvesztették a fiatalokat, de azon dolgoznak, hogy ez változzon - mondta el Rókusfalvy Pál, a nemzeti bormarketingért felelős kormánybiztos a Spirit FM Több-Kevesebb című műsorában.
Export szempontjából nehézség a hazai borágazatnak a forint erősödése, mondta Rókusfalvy Pál, a nemzeti bormarketingért felelős kormánybiztos a Spirit FM Több-Kevesebb című műsorában. Tavaly ősszel ráadásul kevesebbet tudtak szüretelni a gazdák, így a bor ára is megemelkedett.
Világszerte bajban van az alkoholpiac, aminek többek között az az oka, hogy a fiatalok tudatosabbak az egészségüket illetően tudatosabbak, így kevesebb alkoholt fogyasztanak. A borpia pedig ezen belül is hátrányban van, vannak területek, amelyek innovatívabbak voltak, de a hazai piac is “elaludt”. Megjelentek olyan trendek, amelyeket fel kell venni, pótolva az elmúlt éveket, de komoly termékfejlesztésre is szükség van. “Mást szeretnének a fiatalok” - fogalmazott Rókusfalvy Pál.
Minden gazdasági szektor átalakult, és a bornál is, az ismert prémium kategóriás borok mellett megjelennek olyan innovatív termékek, amelyek már a fenntarthatóság jegyében, környezettudatos csomagolásban, különböző bio- és natúrborok formájában jelennek meg. Ezeket tudomásul kell venni, és azt is, hogy itt lemaradásban vagyunk - magyarázta a kormánybiztos.
Arról is beszélt a kormánybiztos, hogy nemzetközi kiállításokon csarnokokat töltenek meg a világ alkoholmentes borai, Magyarországon viszont egyetlen egy ilyen bor sem készül. Ő személy szerint kutatóintézetekkel egyeztet arról, hogy elkezdjenek különböző eljárási formákkal foglalkozni, pályázni, hogyha öt év múlva megjelenik a piacon pár markáns, alkoholmentes bor, akkor magyar termelőkkel erre már fel legyenek készülve.
“Ez hosszú műfaj, és persze sietni kell, kell hozni a számokat és nagyon fontos, hogy Ferenc pápa megáldotta a Tokaji aszún keresztül a magyar bort, de nekünk ennél sokkal sokrétűbb a munkánk” - mondta. Úgy érzi, jó úton haladnak, már vannak látható eredmények. Akadnak olyan kutatóintézetek is, amelyek ezekkel foglalkoznak, de ezzel kapcsolatban hosszabb távon kell tervezni - tette hozzá.
Jelenleg ott tartanak, hogy a borászatok 83 százalékának 3 hektár alatti birtoka van, ami gyakorlatilag olyan töredezett szerkezet, amivel rengeteg dolguk van, hogy megteremtsék az összefogást. Illetve azt a szemléletet is, hogy az alkoholmentes, a csökkentett alkoholtartalmú, vagy különböző, plasztik és egyéb formába pakolt borokat, borkoktélokat elkészítsék a borászok, mert ez ma még nincs jelen.
Sok fiatal borásszal dolgozik együtt, akik utaznak és értik ezt az új nyelvezetet, tette hozzá. A fiatal borászok inspirálóak, és viszik előre a stratégiát.
Hangsúlyozta, hogy figyelni kell a trendeket, és elmondta, hogy a borászat elvesztette a Z generációt, és olyan termékeket is kell készíteni, amivel őket is meg lehet győzni. Súlyos, megoldandó feladatnak tartja, hogy a magyar borexport 70 százaléka lédig, azaz folyóborként kerül ki. “Ebből nekünk terméket kell csinálni” - mondta. Emiatt is határozta el, hogy a világ egyik legnagyobb lédig expóján (ami Amszterdamban lesz), nemzeti standot kell vinni. Meg kell találni azokat az exportőröket, akikkel tudnak majd együtt dolgozni. (Spirit FM)