Egyes termékek, főként a tejek egyik napról a másikra 150-200 forinttal kerülnek többe.
Tény, hogy nincsenek könnyű helyzetben a termelők, az elmúlt évek nehezek voltak a magyar tejágazat számára, egyik válságból a másikba esett át a szektor, ami mostanra ráadásul felemésztették a feldolgozók tartalékait.
Ebben a rendkívül energiaigényes ágazatban
- az energiaárak növekedése mellett
- a csomagolás
- és a fuvarozás költségei is emelkedtek,
- de a nyerstej ára
- és a bérköltségek is nőttek.
Az Agrárszektor idézi Koller Attilát, a Tej Terméktanács társelnöke nemrégiben azt mondta:
az ágazat költségei egy év alatt megduplázódtak, és amikor ezt be kellett építeni a termékek árába, az egy drámai mértékű fogyasztáscsökkenéssel járt.
A tejtermékek hazai feldolgozók általi belföldi értékesítésére vonatkozó AKI statisztika szerint 2023. évben a főbb tejtermékek közül
- egyedül a hatósági árral érintett 2,8% UHT tej és a natúr joghurt értékesítése növekedett,
- míg a trappista sajtnál az előző évi, kis mértékben emelkedett értékesítési adatot sikerült megtartani;
- egyes tejtermék kategóriákban ugyanakkor 2022-ről 2023-ra jelentősen csökkent a tejfeldolgozók belföldi értékesítése (vaj 9, vajkrém 14, tehéntúró 6, ömlesztett sajt 11, tejföl 5 százalékkal).
Nem tudni, pontosan mi állhat a tejdrágulás hátterében. Ugyanakkor meg kell jegyezni, hogy a feldolgozók próbálták érvényesíteni a korábbi veszteségeik csökkentése céljából magas változási árat
- közölte Raskó György agrárközgazdász.
Mint mondta, látni, hogy
teljesen megdöbbenti a vásárlókat ez az árszint, ami biztosan visszaveti a fogyasztást.
Hozzátette: a feldolgozott termékek árszintje nem igazán változott, mert abban van import lehetőség, tehát simán lehet sajtot, egyéb habosított joghurtot, miegymást behozni. Ott a környező piaci beszerzési árak eléggé kontrollon tartják a hazait. A folyadéktejet viszont olyan messziről nem hozzák be, ott látszik egy áremelési törekvés.
Az adatok azt mutatják, hogy
- tavaly jelentősen, 13 százalékkal nőtt sajtimportunk, a két fő beszállító Németország és Lengyelország volt;
- alacsony bázisról, de tavaly 45 százalék fölött nőtt a dobozos tejimportunk is, ezek a tejek Csehországból és Szlovákiából érkeznek;
- idén az év első két hónapjának adatai szerint folytatódtak kedvezőtlen tendenciák: a sajtimport 18, a fogyasztói tejimport 32 százalékkal nőtt. Mindez pedig a boltokban is meglátszik, tapasztalatok szerint a német tej fele annyiba kerül, mint a magyar.
Jelenlegi árak szerint sokak nagy kedvence, a Magyarországon gyártott trappista sajt az alábbi árakon érhető el a boltokban:
- az Auchanban 1990-2100 forint egy kilogramm,
- a Tescoban 2390 és 2850 forint között mozognak az árak,
- míg a Sparban nagyjából ugyanazon az áron kapható trappista, mint a Tescoban;
- ha valaki kézműves sajtot szeretne fogyasztani, belenyúlhat a zsebébe, hiszen a Kifli.hu-n akciósan 1685 forintba kerül bő 200 gramm - tehát egy kiló több, mint 8 ezer forint.
A 2,8%-os hazai tej
- az Auchanban 269 és 589 forint között érhető el,
- a Tescoban 269 és 549 forint között,
- a Sparban pedig szintén ezekkel az árakkal találkozhatunk.
A magyar félzsíros túró (250 grammos kiszerelésben)
- a Tescoban 680 és 940 forint között van,
- az Auchanban 398 forinttól 940 forintig mennek az árak,
- a Sparban pedig szintén ilyen árakkal találkozhatunk.
(Economx)