Magyarországon megszűntették, Ausztriában pedig 18 új, korszerű Stadler vonattal fejlesztik a tűzoltóvonat rendszert.
- Az ÖBB 2030-ig, 18 darab ServiceJetet vásárol. Így teljesen megújítva a mentővonat parkját.
- A Stadler AG. vonataira és a tűzoltóvonat rendszer fejlesztésére 90 milliárd forintnak megfelelő eurót költ az ÖBB.
Hazánkban sem ismeretlen a tűzoltóvonat, mint különleges vasútijármű. Az elmúlt évtizedekben több ilyen különleges vasútiszerelvény is tartozott a MÁV állományába. E járművek azonban az elmúlt években teljesen kikoptak a nagyobb vasútállomásokról. Ennek a fő oka az, hogy Magyarország háborús fenyegetettsége elenyésző, ezért nem volt érdemes már fenntartani a tűzoltóvonat rendszert. (Azoknak, akik többet szeretnének megtudni a magyar tűzoltóvonatokról, ajánlom a Vasút blog nagyszerű írását a témában.)
Forrás: Stadler AG / Stadler AG/ totalcar.hu
Visszatérve a sógorokhoz: a svájci Stadler AG. és az Osztrák Állami Vasúttársaság (ÖBB), még 2018-ban írt alá egy keretszerződést, amelynek értelmében 2030-ig, 18 darab, korszerű, tűzoltó- és mentővonatot szállít a vasútijármű cég az ÖBB-nek. Az első ilyen motorvonatot most adták át az osztrák vasúttársaságnak.
Forrás: Stadler AG / Stadler AG/totalcar.hu
A ServiceJet-nek keresztelt jármű, a hazánkban jól ismert Stadler FLIRT motorvonat műszaki alapjaira épül. A háromrészes mentővonat hibrid hajtásrendszerű. Ahol van kiépített felsővezeték, ott innen táplálja a ServiceJet a vontatómotorjait, ahol nincs felsővezeték ott a beépített dízel aggregát adja a hajtásrendszernek az áramot. A 160km/h-ás végsebességű jármű, 45 000 liter vizet és maximum 324 embert is tud szállítani. Tehát nem csak tűzoltónak, de evakuáló járműnek is használható az ÖBB mentővonata.
Forrás: Stadler AG / Stadler AG/ totalcar.hu
Az osztrák vasútnak most átadott különleges mentőjárművet Bécsben állítják szolgálatba, a maradék 17-et pedig a nagyobb pályaudvarok és az alagutak környékén állomásoztatják majd. Az ÖBB 2030-ig tartó, tűzoltó- és mentővonat megújítási és fejlesztési programja 230 millió euróba, azaz körülbelül 90 milliárd forintba kerül a vasúttársaságnak. (Totalcar)