Nincs már olaj a Jemen partjainál magára hagyott tankerben
Az FSO Saferben négyszer annyi kőolaj volt benne, mint az Alaszkát beszennyező Exxon Valdezben.
Egy bonyolult és nagyon veszélyes akcióval, az ENSZ vezetésével sikerült kiszivattyúzni több mint egymillió hordó nyersolajat a Vörös-tengeren Jemen partjainál évek óta rozsdásodó FSO Safer tartályhajóból és ezzel elkerülni egy példa nélkül álló ökológiai katasztrófát – jelentette be az ENSZ Fejlesztési Programja (UNDP) pénteken.
Egy ketyegő időzített bombát hatástalanítottunk, az olaj kiszivattyúzásával az egyik legnagyobb fenyegető ökológiai katasztrófát hárítottuk el
– közölte a dpa német hírügynökséggel Achim Steiner, az UNDP vezetője.
A 350 méter hosszú, 47 éves tanker a jemeni polgárháború kitörése, 2015 óta vesztegel karbantartás nélkül a jemeni Hodeida kikötőjétől 6 kilométerre a nyílt tengeren, 1,14 millió hordó (mintegy 80 millió dollár, azaz 28 milliárd forint értékű) olajjal a tartályaiban. Az eltelt idő alatt a hajó elrozsdásodott, így már nem volt alkalmas az olaj biztonságos tárolására.
Az olajat a Nautica nevű hajóba pumpálták át, amelyet az ENSZ vásárolt meg külön erre a célra márciusban. Májusban egy magánvállalat, a SMIT Salvage vizsgálta meg az FSO Safert, és megállapította, hogy az olaj átpumpálását el lehet kezdeni, ami július 25-én meg is történt.
A művelet 143 millió dollárba (mintegy 50 milliárd forintba) került. A hajó üresen is környezetvédelmi kockázatot jelent, mert rossz állapotú szerkezete bármikor eltörhet, kőolajmaradványok pedig az átpumpálás után is vannak még benne.
Az FSO Safert az tette „gigantikus időzített bombává”, hogy négyszer annyi kőolaj volt benne, mint hírhedtté vált elődjében, az Exxon Valdezben, amely Alaszka partjainál süllyedt el 1989-ben, óriási környezeti károkat okozva.
Ha az FSO Saferből is kiszivárgott volna az olaj, az a teljes jemeni partvidéken és tágabb környezetében olyan, évtizedekre szóló környezeti katasztrófát okozhatott volna, melynek helyreállítása becslések szerint mintegy 20 milliárd dollárba (7 milliárd forintba) kerülne; túl azon, hogy a kifolyó olaj a Szuezi-csatorna felé vezető nemzetközi hajózási útvonal forgalmát is zavarta és hátráltatta volna.
A Nautica az áttöltött olajjal egyelőre a jemeni vizeken marad. A polgárháborúban érintett felek elvben egyetértettek, hogy az értékes nyersanyagot eladják, a bevételt pedig humanitárius célokra fordítják. Jemen 30 milliós lakosságának több mint háromnegyede segélyre szorul.
A kőolaj kiszivattyúzása után még gondoskodni kell a rozsdás hajóroncs ártalmatlanításáról, a bontás nem csekély költségét az olajtársaságok felajánlásaiból szeretné fedezni az UNDP. (MTI)/24.hu