Mintha az eredeti Star Wars trilógiából érkezett volna – az eszköz számtalan igen fejlett és meglepő technológiával van felszerelve.
Az USA hadi-kutatási ügynöksége, a DARPA új részleteket és képeket osztott meg a Manta Ray-ről, ennek a legénység nélküli, vízalatti járműrőnek (Uncrewed Underwater Vehicle vagy röviden csak: UUV) a prototípusáról a Dél-Kalifornia partjainál végzett első tengeri tesztelés alkalmával – írja a New Atlas.
A sokoldalú és tartós Manta Ray a sajtóközlemény alapján a nagy hatótávolságú, hosszú élettartamú UUV-k területén egyfajta forradalmat jelent: a járművet a legkülönbözőbb rakományok befogadására tervezték, és az eszköz a moduláris felépítésnek hála szabványos konténerekben darabokban szállítható, majd a helyszínen összeszerelhető. Ez a kialakítás minimálisra csökkenti a mólón vagy a haditengerészeti bázison az UUV térigényét, miközben felgyorsítja a szállítást, és minimalizálja a logisztikai tevékenység által okozott, esetleges amortizációs károkat is.
Az UUV tekintélyes mérete jól látható azokon a képeken, amelyeken személyzet vagy egy kisebb hajó is látható a közelben.
Forrás: DARPA
A taton burkolt hajtóművek és talán egyéb hajtórendszerek láthatóak, amelyek nagyfokú kormányozhatóságot biztosíthatnak a járműnek. Az UUV-n különféle kiemelkedések is láthatóak – ezek valószínűleg antennák vagy vízbeömlők – és maga a kialakítás optimalizálja a hidrodinamikai hatékonyságot, valamint az energiamegtakarítást.
A Northrop Grumman, a fővállalkozó kiemeli a Manta Ray innovatív tulajdonságait, mint például, hogy a hajó képes lehorgonyozni a tengerfenékhez, miközben az alacsony energiaigényű hibernált üzemmódba kapcsolhat.
A Manta Ray nem csak a meghajtás, az érzékelés, valamint a navigáció területén lett felszerelve a legújabb technológiákkal, de a biofouling területén is – ez utóbbi az élő szervezetek által okozott szennyeződés elleni védelmet jelenti.
A fejlett hajtásrendszer lehetővé teszi, hogy a jármű hatékonyabban és pontosabban mozogjon a víz alatt. Az érzékelő technológiák segítenek a környezet pontos felmérésében és a veszélyek azonosításában. A navigációs rendszerek elősegítik a jármű pontos irányítását és útvonaltervezését. Az anti-biofouling technológia pedig tehát megvédi a jármű felületét az élő szervezetek okozta lerakódásoktól, így csökkentik a karbantartási igényeket, miközben növelik a jármű élettartamát is.
Forrás: DARPA
A februárban és márciusban végzett kísérletek az UUV víz alatti hidrodinamikáját, meghajtását, kormányzási és vezérlési mechanizmusait tesztelték. Érdekesség, hogy a Manta Ray-t öt szabványos szállítókonténerben szállították Marylandből Kaliforniába, amivel tehát a moduláris felépítésű eszköz könnyű helyszíni összeszerelését is bizonyították.
Dr. Kyle Woerner, a DARPA Manta Ray programmenedzsere így nyilatkzott:
Sikeres, teljes körű tesztelésünk megerősíti a jármű üzemkész állapotát, és jelentős mérföldkövet jelent az UUV fejlesztésében. Ez a moduláris szállítási és összeszerelési képesség példátlan az extra nagy UUV-ok területén, és egyedülálló megközelítést mutat be ezeknek a járműveknek a hatékony használatára, ezáltal megtakarítva a szállítás során jellemzően felhasznált energiát.
A jármű több rakománytérrel is rendelkezik tehát, amelyeket a haditengerészeti küldetések széles spektrumának a támogatására terveztek. (Rakéta)