Ugrás a tartalomra
CIVILHETES
  • Belföld
  • Külföld
  • Gazdaság
  • Vélemény
  • +
    • Időjárás
    • Kultúra
      • Film
      • Zene
    • Tudomány
      • Környezet
      • Technika
      • Kütyü
    • Életmód
      • Egészség
      • Gasztro
      • Sport
      • Állati
    • Bulvár
      • Kék
      • Rejtély
    • Fiatal
    • Videó

Ha elvonják az iparűzésiadó-növekményt, a szegediek nem fogják támogatni a BYD-t

Gazdaság
2025.05.12.
Profile picture for user CIVILHETES
By CIVILHETES on
  • facebook-f
  • twitter
  • envelope
  • print

Szeged az iparűzési adó egyik legfőbb bevételi forrásától szenved elvonást a kormány által bevezetett szolidaritási hozzájárulás és az iparűzési adónövekmény további elvonása miatt.

„A Versenyképes Járások Program arra jó, hogy Szeged legfontosabb bevételi forrását, az iparűzési adót, illetve annak növekményét elvegye a várostól, épp akkor, amikor az olyan nagyléptékű beruházások, mint a BYD autógyár megjelenése komoly többletbevételt hozhatnának” – mondta a Magyar Hangnak Mihálik Edvin, a város zöld tanácsnoka azzal kapcsolatban, hogy idén emiatt már biztosan be kell fizetniük 588 forintot az államkasszába. Erre hívta fel a figyelmet nemrég Botka László polgármester is.

Mihálik Edvin rámutatott: a város iparűzési adóból származó bevétele 2023-ban 18,9 milliárd forint volt. Ebből már eddig is el kellett utalni 5,1 milliárdot úgynevezett „szolidaritási hozzájárulás” címén, egy olyan képlet alapján, amelynek számítási módja értelmezhetetlen az önkormányzatok számára. Most pedig a kormány további 588 millió forintot von el, az iparűzési adónövekményre hivatkozva. Ez a furcsa fogalom azt jelöli, hogy mennyivel nőtt az iparűzési adóbevétel az előző évhez képest. Mihálik Edvin szerint már ennek az összegnek a megállapítása is problémás, mivel a gazdaság első negyedéves gyengélkedését nem veszi figyelembe a számítás.

A helyzet azért igazán aggasztó Szeged számára, hiszen a város a BYD gyár érkezésével jelentős új ipari kapacitáshoz jut, ami hosszú távon megnövekedett iparűzési adóbevételt eredményezhetne. A gyár idén még csak épül, jövő évben kezdene „termelni”, ekkortól fizetné az igazán nagy közterhet, de ha ezt lefölözik, az hatalmas problémákat fog okozni. Az ilyen nagyberuházások ugyanis nemcsak pénzt hoznak, hanem óriási költségeket is: bővíteni kell a tömegközlekedést, javítani az utakat. Jobban terhelődik az infrastruktúra, nőnek a városi szolgáltatások költségei, ezek mind az önkormányzat feladatai. A tanácsnok emlékeztetett arra, hogy korábban a Megyei Jogú Városok Szövetsége – fideszes és ellenzéki vezetésű városok egyaránt – közösen kérte a kormányt, hogy ha az iparűzési adóbevétel növekedése nem éri el a szolidaritási hozzájárulás növekedését, akkor a kettőt számítsák össze, és ne sújtsák kétszeresen a városokat.

„Ez a kérés egyhangú volt, Debrecen, Székesfehérvár, Szeged – minden nagyváros támogatta. Ennek ellenére a kormány teljes mértékben figyelmen kívül hagyta” – hangsúlyozta Mihálik, hozzátéve: a mostani döntés leginkább Debrecen és Szeged számára hátrányos, mivel ebben a két városban jönnek létre a legnagyobb új ipari létesítmények, amelyek a legnagyobb többletbevételt hozhatnák.

„Ha elvonják a beruházásokból származó adóbevételeket, azzal elveszik az önkormányzat ösztönzőjét arra, hogy támogassa az ipartelepítést. A szegediek évtizedek óta várnak arra, hogy ipari munkahelyek jöjjenek létre, és most, hogy ez végre megtörténik, a kormány pénzügyileg ellehetetleníti a várost. A szegediek azért támogatják a gyár létrehozását, mert munkahelyek jönnek létre és a városnak plusz bevételei lesznek belőle, ha ezek mégsem teljesülnek, véleményem szerint a lakosság sem fogja támogatni a gyár helyi jelenlétét” – mondta a politikus.

Hozzátette, a városvezetés nem hagyja annyiban az ügyet: Botka László polgármester tárgyalást kezdeményezett Navracsics Tiborral Debrecen polgármesterével közösen, abban bízva, hogy a két érintett város számára kivételt tehet a kormány. Mihálik szerint politikailag is nehezen lenne magyarázható, ha Debrecen (amely három választókerületet jelent a Fidesznek) kedvezményt kapna, míg Szeged nem. A tanácsnok helyesli a városvezetés határozott fellépését, és felszólította a térség kormánypárti képviselőjét, Mihálffy Bélát is, hogy vállaljon garanciát: a BYD-től származó jövőbeli iparűzési adóbevételt nem veszi el a kormány.

„Ez nemcsak Szeged, hanem minden város számára intő példa lehet. Egyetlen kormány sem engedheti meg magának, hogy ipari beruházásokat telepítsen a városokba úgy, hogy azok hasznát elvonja, miközben a terheket meghagyja” – fogalmazott Mihálik. Hozzátette: ha a kormány nem változtat a gyakorlatán, hosszú távon a lakosság, az önkormányzatok és a helyi gazdaság is súlyosan meg fogja szenvedni az elhibázott döntéseket.

A Magyar Hang kereste a szegedi és a debreceni önkormányzat sajtóosztályát, mert a két polgármester, Botka László és Papp László jövő héten találkoznak Navracsics Tibor közigazgatási és területfejlesztési miniszterrel. A debreceni polgármester így válaszolt: a Megyei Jogú Városok Szövetsége a szolidaritási hozzájárulással kapcsolatban létrehozott egy munkacsoportot, amelyben kezdeményezte az egész rendszernek a felülvizsgálatát. Ezzel kapcsolatos tárgyalások zajlanak a kormánnyal. A szegediek a találkozó után adnak bővebb tájékoztatást. Kerestük Mihálffy Bélát is, hogy vállalja-e a tanácsnok által kért garanciákat. Amint válaszol, frissítjük cikkünket. (Magyar Hang)

Címlapkép: A Szegeden épülő BYD autógyár - Fotó: Magyar Hang/Horváth Attila
DEBRECEN
BOTKA LÁSZLÓ
SZEGED
iparűzési adó
Mihálik Edvin
BYD
Versenyképes Járások Program
Profile picture for user CIVILHETES
CIVILHETES
Publikálva 2025.05.12. - 06:14
Módosítva 2025.05.12. - 06:15
A- A+
  • facebook-f
  • twitter
  • envelope
  • print

  • Kéri László: "Látom Orbánon, hogy fogalma sincs a valóságról"

    Kéri László: "Látom Orbánon, hogy fogalma sincs a valóságról"

  • Különleges feladatok várnak Rogán Antalra honvédelmi válsághelyzet és hadiállapot idején egy rendelettervezet szerint

    Különleges feladatok várnak Rogán Antalra honvédelmi válsághelyzet és hadiállapot idején egy rendelettervezet szerint

  • "Éjszaka nyílnak meg a lányok"

    "Éjszaka nyílnak meg a lányok"

  • Egy igazgató személyes bosszúja a szegregált oktatásból menekülő gyerekek ellen

    Egy igazgató személyes bosszúja a szegregált oktatásból menekülő gyerekek ellen

  • A váci rendőrség váratlanul betiltotta a "Merj önmagad lenni!" kiállítás helyi kitelepülését

    A váci rendőrség váratlanul betiltotta a "Merj önmagad lenni!" kiállítás helyi kitelepülését

  • "Ne hazudozzál összevissza!" - Még a fideszes képviselő is ordibálni kezdett egy résztvevővel Lázár fórumán

    "Ne hazudozzál összevissza!" - Még a fideszes képviselő is ordibálni kezdett egy résztvevővel Lázár fórumán

  • Egy továbbra is hibás fővonalról hallgat a MÁV új menetrendről szóló közleménye

    Egy továbbra is hibás fővonalról hallgat a MÁV új menetrendről szóló közleménye

  • Rejtélyes vezércsere jön a Magyar Turisztikai Ügynökségnél

    Rejtélyes vezércsere jön a Magyar Turisztikai Ügynökségnél

  • Tragédia a párkányi fürdőben: kiderült, hány mintában mutatták ki az amőbák jelenlétét

    Tragédia a párkányi fürdőben: kiderült, hány mintában mutatták ki az amőbák jelenlétét

  • Lezárult az újdörögdi tragédiával végződött kiképzés vizsgálata, egyelőre nincs felelős

    Lezárult az újdörögdi tragédiával végződött kiképzés vizsgálata, egyelőre nincs felelős

  • Újabb csomagtartós videóval jelentkezett Szentkirályi Alexandra, kiszabadult Szabó Botond

    Újabb csomagtartós videóval jelentkezett Szentkirályi Alexandra, kiszabadult Szabó Botond

  • Beszakadt egy teljes útszakasz egy kukásautó alatt Dunaújvárosban

    Beszakadt egy teljes útszakasz egy kukásautó alatt Dunaújvárosban

  • Orbán Viktor: A jövő heti uniós csúcs csúnya munka lesz

    Orbán Viktor: A jövő heti uniós csúcs csúnya munka lesz

  • A rendőrségnek adott igazat a Kúria, nem tarthatják meg a szivárványos felvonulást a civil szervezetek

    A rendőrségnek adott igazat a Kúria, nem tarthatják meg a szivárványos felvonulást a civil szervezetek

  • Kialakulhat Iránban atomkatasztrófa?

    Kialakulhat Iránban atomkatasztrófa?

  • Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

    Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

  • Ügyvéd az igazság ellen? – Ki védi a bántalmazókat, és milyen erkölcsi alapon?

    Ügyvéd az igazság ellen? – Ki védi a bántalmazókat, és milyen erkölcsi alapon?

  • A Szabadság-szobor

    A Szabadság-szobor

  • Szombattól 600 forint fölé drágulnak drágulnak az üzemanyagok

    Szombattól 600 forint fölé drágulnak az üzemanyagok

  • Velünk együtt váltottak rendszert, fényévekre vannak tőlünk, és már az óvodában tanítják a mesterséges intelligenciát

    Velünk együtt váltottak rendszert, fényévekre vannak tőlünk, és már az óvodában tanítják a mesterséges intelligenciát

  • Tarvágási törvény következményei- Avagy, amikor az emberiség szó szerint maga alatt vágja a fát

    Tarvágási törvény következményei- Avagy, amikor az emberiség szó szerint maga alatt vágja a fát

  • Kérek még

Maradjon velünk!

 

  • instagram
  • facebook-f
  • twitter
  • coub
  • youtube

Rovatok

  • Belföld
  • Külföld
  • Gazdaság
  • Vélemény
  • Minden más

© 2011-2025 CIVILHETES /Középen állunk/

Lábléc menü

  • Impresszum
  • Jogi nyilatkozat
  • Adatkezelés
  • Régi CIVILHETES
Címlap
CIVILHETES
Független Közéleti Magazin
  • Belföld
  • Külföld
  • Gazdaság
  • Vélemény
  • +
    • Időjárás
    • Kultúra
      • Film
      • Zene
    • Tudomány
      • Környezet
      • Technika
      • Kütyü
    • Életmód
      • Egészség
      • Gasztro
      • Sport
      • Állati
    • Bulvár
      • Kék
      • Rejtély
    • Fiatal
    • Videó
Clear keys input element