Az Ecosia és a Qwant európai keresőmotorok egyesítik erőiket, hogy megtámadják a Google dominanciáját. Felveszik-e a versenyt az amerikai technológiai óriás erőteljes keresőjével?
Ha az interneten keresgélünk , az európaiak keveset tehetnek Amerika nélkül.
Amikor az európaiak információkat keresnek, 90%-uk az amerikai technológiai óriás Google- ra hagyatkozik, hogy megtalálja, amit keres. Körülbelül 5%-uk használja a Microsoft Bingjét.
Még ha európai székhelyű webböngészőt választanak is, az nagy valószínűséggel a Google vagy a Bing infrastruktúráját használja, vagyis a kéréseket az egyesült államokbeli cégeknek küldik el, és megjelenítik a rangsorukat.
Ahogy Christian Kroll, Németország legnagyobb keresőjének, az Ecosia vezérigazgatója fogalmaz: "ha az Egyesült Államok holnap kikapcsolná a keresési eredményekhez való hozzáférést, akkor vissza kellene térnünk a telefonkönyvekhez". Egy ilyen forgatókönyv szerint Európa megtorpanna.
Keresési index Európa számára
Bár nem valószínű, hogy megszakadna, az amerikai vállalatok drágábban teszik hozzáférést keresési infrastruktúrájukhoz - jelentette a The Register online vállalati technológiai hírkiadás . Aggodalomra ad okot, hogy Donald Trump elnök második ciklusa mit jelenthet az európai technológiai szektor számára .
Két európai keresőcég számára a megoldás egy rivális felépítése.
November elején az Ecosia és a francia Qwant bejelentette, hogy egyesítik erőiket egy európai webindex létrehozása érdekében, amely lényegében egy hatalmas adatbázis a weboldalakról, amelyeket a keresési lekérdezések megválaszolására használhatnak.
"Mivel az amerikai választások úgy alakultak, ahogyan eddig történt, úgy gondolom, hogy egyre nagyobb a félelem attól, hogy a leendő amerikai elnök olyan dolgokat fog megtenni, amelyeket mi európaiak nem nagyon szeretünk" - mondta Kroll a DW-nek. "Nekünk, európai közösségként csak gondoskodnunk kell arról, hogy senki ne zsarolhasson meg minket."
Az Ecosia és a Qwant 2025 elején indítja el European Search Perspective (EUSP) nevű projektjét a francia piacon, majd az év végén Németország is követi. A befektetőktől függően más nyelvi piacok következnek.
Az EU digitális szuverenitásra való törekvése
Az ötlet az európai politika egyik népszerű irányzatához kapcsolódik: a digitális szuverenitáshoz. Különösen a francia Thierry Breton, az EU korábbi belső piacért felelős biztosa szorgalmazza, hogy az EU-nak ellenőrzésre van szüksége a kulcsfontosságú digitális infrastruktúra és szolgáltatások felett, hogy csökkentse más globális hatalmaktól való függőségét.
Kenneth Propp úgy gondolja, hogy "az íze inkább az autonómia természetéből fakad". Az Atlantic Council Európa Központjának vezető munkatársa és az uniós jog professzora azt mondta a DW-nek, hogy „lenne egy európai választási lehetőség” bizonyos területeken, amelyeket jelenleg az amerikai szolgáltatók uralnak.
"Így értem ezt a legújabb üzleti vállalkozást, és nyilvánvalóan arra utal, hogy a Trump-adminisztráció alatt feszültebb lesz a viszony az Egyesült Államok és az EU között, ezért megpróbálják piaci előnyként azonosítani az európai opciót. "- mondta.
Itt az ideje, hogy felvegye a Google-t?
Még kedvező politikai környezet mellett is rendkívül nehéz helyet találni egy olyan behemót mellett, mint a Google. De a közelmúlt eseményei egy kicsit megkönnyíthetik a feladatot.
Az EU digitális piacokról szóló törvénye , amely nagyrészt 2023 közepe óta van hatályban, biztosítja, hogy a végfelhasználók, például az Ecosia és a Qwant hozzáférjenek az amerikai vállalatok adataihoz, ami létfontosságú saját algoritmusaik fejlesztéséhez.
A Google anyavállalata, az Alphabet is jogi harc előtt áll a keresési üzletág egyben tartásáért. Augusztusban egy amerikai szövetségi bíró megállapította, hogy a Google illegálisan monopolizálta a keresési piacot , és az Egyesült Államok Igazságügyi Minisztériuma azt javasolta, hogy orvosságként adja el saját webböngészőjét, a Chrome-ot. Ez nagymértékben károsíthatja a vállalat nyereségét, és jelentősen befolyásolhatja dominanciáját .
Aztán ott van a mesterséges intelligencia (AI) növekvő integrálása a keresőmotorokba, és más új szereplők, például az OpenAI bevezetése a piacra. A keresési technológia új hulláma az elmúlt két évtized legnagyobb zavara lesz.
"A keresőmotorok fejlődésen mennek keresztül. Senki sem tudja még, hogyan fog ez kinézni, de más lesz, mint ami most van" - mondta Kroll. "Talán arra is felhasználhatjuk ezt a lehetőséget, hogy valami újat hozzunk létre, ami […] valóban a legjobb termékké tesz minket a piacon."
Kroll arra számít, hogy az Ecosia adatbázis hasznos lesz más vállalatok számára is, akik úgynevezett nagy nyelvi modelleket (LLM) szeretnének képezni Európában.
Európa vonzó piac?
A technológiai szektorban azonban nehéz sikert elérni Európában. Az amerikai vállalatok általában sokkal könnyebben férnek hozzá a befektetők készpénzéhez. Noha a Kroll nem fogja tudni, mennyit költ az Ecosia és a Qwant, továbbra is keresik a partnereket.
Propp kiemelte a szabályozás eltérő megközelítését is, ahol az Egyesült Államok gyakran kevésbé szigorú. „Európa – különösen az [Európai] Bizottság részéről – az a nézet, hogy Ön átfogó szabályozási alapot hoz létre, ahogyan azt a magánélet és a mesterséges intelligencia terén is tették” – mondta. "Ez versenyelőnyt jelent az európai vállalatok számára."
Hozzátette, bár a technológiai szektor Európában eddig általánosságban nőtt, valójában nem generált erős versenytársakat az amerikai cégeknek.
Az eredmények relevánsabbak az európaiak számára
Egyelőre nem az a cél, hogy megdöntsék egyetlen amerikai vállalatot sem. Kroll szerint az Ecosia és a Qwant 2030-ra 5-10 százalék közötti európai piaci részesedésre törekedhet.
Bár ez a szám alacsonynak tűnhet, továbbra is hatalmas mennyiségű keresési eredményt jelentene, amelyeket viszont az algoritmus javítására használnak fel.
Megjegyezte, a fő különbség az, hogy az eredményeknek relevánsabbaknak kell lenniük az európaiak számára, és példákat mutatnak be, mint például az európai hírügynökségek nagyobb elterjedtsége vagy környezetbarátabb utazási lehetőségek.
"Ezt nem fogjuk európai színekre festeni, vagy ilyesmi. De például ha valaki Berlinből Párizsba keres utazást, akkor a repülőjáratok helyett a vonatközlekedéseket emelhetnénk ki" - mondta.
Ha az európaiak valóban ezt keresik, akkor ez egy lépéssel távolodhat az Egyesült Államok technológiai dominanciájától. (DW)