A Dél-Alföldön három éve egy újfajta idegenforgalmi beruházást terveztek állami támogatásból: a Kiskunsági Nemzeti Parkhoz tartozó Csaj-tó mellett lábhajtányos kisvasutat és hozzá látogatóközpontot akartak építeni 850 millió forintból.
Ettől a természetjáró turizmus fellendülését várták, mert a tónál igen sok vadmadár él. A fejlesztés azonban elmaradt, mert a kormány lefaragta az állami kiadásokat, de közben 4,2 milliárdból építenek egy kerékpárutat a tó környéki települések között.
Az új kisvasút a korábbi tervek szerint 2022 végére készült volna el, ennek a lábhajtású, a kerékpárhoz hasonlóan működő kocsijain gurulhattak volna a kirándulók a Csaj-tó mentén. Az Agrárminisztériumnál és a Nemzeti Parknál is érdeklődtünk, hogyan alakult a beruházás. A Kiskunsági Nemzeti Park válasza szerint a kormány döntése alapján ez a fejlesztés takarékossági okokból elmaradt.
Ezt írták:
a Magyarország szomszédságában zajló háború idején a rezsicsökkentés megvédése és a honvédelmi célok teljesítése érdekében szükséges költségvetési intézkedésekről szóló 1281/2022. (VI. 4.) Korm. határozat rendelkezett az állami építési beruházások felfüggesztéséről, amelybe beletartozott a Csaj-tó fejlesztése is.
Az idézett kormányhatározat neten elérhető szövege szerint országszerte maradnak el különféle fejlesztések:
az állami beruházásokat felülvizsgálat céljából – ide nem értve a kivitelezés alatt levőket – felfüggeszti, amelynek költségvetési hatásaként 2022-ben és 2023-ban összesen 1 150 000 000 000 forint megtakarítás elérendő, illetve érvényesítendő.
A Csaj-tó Szegedtől északra, három kistelepülés között fekszik – Forrás: Google Maps
A Szegedtől északra mintegy 50 kilométerre lévő Csaj-tó idegenforgalmának fellendítése régi nagy álma a környéken lévő kistelepülések vezetőinek, akik szerettek volna további beruházásokat is, hogy minél több turista keresse fel az egyébként gazdasági szempontból nem túl fejlett vidéket. A Csaj-tó különféle vadmadarak ezreinek, köztük gémeknek, gulipánoknak, vadludaknak, récéknek, sirályoknak kedvelt fészkelő-, illetve átvonuló helye, így érdekes célpont lehet a természetjáróknak.
A Csongrád-Csanád Vármegyében, Baks, Csanytelek és Tömörkény falvak közti halastavat részben természetes medrekből 1964 és 1971 között alakították ki, a mai összterülete majdnem 190 hektár. Egy része 1998-ban került állami tulajdonba, a Kiskunsági Nemzeti Parkhoz, 2018-ban pedig az egész tórendszert megvásárolták, azóta a természetvédelem a fő jellemzője.
A 2007–2013 közötti EU-ciklus Nemzeti Fejlesztési Tervéhez készítettek 2006-ban egy tervezetet, amely a Tisza közelsége miatt árvízvédelem, valamint a környezetgazdálkodás és a gazdaság fejlesztése érdekében is javasolta a kistérség támogatását. Ebben már szerepelt a kisvasút, a szakértők több lépcsős és többféle célú beruházásokat javasoltak, útfelújításokkal és kerékpárutak kiépítésével együtt.
A kisvasutat eredetileg az 1960-as évek végén építették ki, hogy a haltenyésztésre használt tóhoz azon hordják a takarmányt a halak etetésére, és azon szállítsák el a halzsákmányt. Már régóta nem használják, a régi vonat egyik utolsó útjáról korábban videó is készült. Ezt a kisvasutat akarták feléleszteni 850 millió forintból, összesen 11 kilométernyi pálya helyreállításával. Ehhez a síneket, a gátakat és a vasúti töltéseket is fel kellett volna újítani, és a lábbal hajtható kis vasúti kocsikat is meg kellett volna venni. Terveztek a tóhoz madármegfigyelőt, látogatóközpontot és más kiszolgáló egységeket is.
„A Csaj-tó melletti kisvasút és hozzá az idegenforgalmi központ az eredeti elképzelések alapján később meg fog épülni” – válaszolta kérdésünkre Bánfi Sándor, Tömörkény polgármestere. Azért ilyen biztos benne, mert szerinte a Kiskunsági Nemzeti Parknak ezt a támogatást már odaítélték. Vagyis szerinte amint lesz rá pénz, a beruházás biztosan megvalósul majd.
Bánfi szerint a Csaj-tó környékén már megkezdték egy másik nagy állami beruházás előkészítését, és azt nem fékezi le az állami takarékoskodás. A vármegye és az érintett falvak önkormányzataival közösen a Magyar Közút Nonprofit Zrt. és a Csongrád Megye Fejlesztéséért Nonprofit Kft. pályázott eredményesen, az Ópusztaszert, Baksot, Csanytelket, Felgyőt és Tömörkényt összekötő kerékpárút 4,2 milliárd forintba kerül, Európai Uniós és magyar állami pénzből 100 százalékos támogatással készül.
A tervezett 32 kilométeres kerékpárútnak a környékbeliek közlekedésén túl idegenforgalmi szerepe is lesz. Az új úton kerékpárral elérhető lesz majd a Csaj-tó, az Ópusztaszeri Tájvédelmi Körzet és az Ópusztaszeri Nemzeti Történeti Emlékpark is, továbbá kapcsolódik majd a Szeged-Sándorfalva közötti kerékpárúthoz is. A jelenlegi tervek szerint 2025 év végére el is készülhet. (Telex)