Ősszel indul a CATL debreceni akkugyára, aminek már tervezik a második egységét
A CATL debreceni akkumulátorgyára 2025 őszén indítja a tesztgyártást, és jelentős kapacitással szolgálja ki az európai autógyártók igényeit, miközben munkaerőhiánnyal és lakhatási nehézségekkel küzdve jelentős számú külföldi munkavállalót is alkalmazni tervez. A vállalat a munkaerőpiaci kihívások mellett környezeti és jogi problémákkal is szembesül: bírósági eljárás folyik a környezethasználati engedély érvényessége miatt, miközben a CATL hangsúlyozza saját elkötelezettségét a környezetvédelem és a fenntarthatóság iránt. A második és harmadik ütem megvalósítása továbbra is tervben van, bizonyos piaci és jogi feltételek teljesülése esetén.
- A CATL debreceni akkugyárában ősszel kezdik a tesztgyártást, a sorozatgyártás pedig télen indulhat el.
- Az első ütemben évente 30–40 gigawattóra akkumulátor gyártását tervezik, a teljes gyár 2030-ra 100 gigawattórás éves kapacitásra lesz képes.
- Jelentős munkaerőhiány miatt a dolgozók toborzása már a magyar–román határon túl is zajlik, és több száz Fülöp-szigeteki, valamint kínai munkást is felvennének.
- A CATL kiemelten versenyképes juttatásokkal, céges buszokkal és lakhatási lehetőséggel igyekszik vonzóvá tenni a gyárat a munkavállalók számára.
- Az ellátás főleg európai autógyártók, köztük a helyi BMW és Mercedes számára történik majd, de a kínai BYD-nek nem szállítanak akkumulátort.
- Környezethasználati engedély körüli per is folyik, mivel helyi civilek szabálytalanságokat kifogásolnak, a bíróság szakértői szerint valóban voltak jogsértések.
- A CATL válaszul környezetbarát technológiai módosításokat vállal és tervezi, hogy a gyár egy éven belül karbonsemleges lesz.
- A második és harmadik gyáregység előkészítése már zajlik, de a további ütemek indításáról még nem született végleges döntés.
- Az amerikai vámok a jelenlegi terveket nem befolyásolják, mert a debreceni gyár főként az európai piacot szolgálja ki.
(Telex)
Címlapkép forrása: HAON