A győri önkormányzat Borkai Zsolt vezetése alatt, 2010-ben kötött az Audival egy azóta is titkosított szerződést.
A titkosítást akarja feloldani az új városvezető, Pintér Bence, aki elődjével, Dézsi Csaba Andrással együtt úgy véli, hogy a szerződés hátrányosan érinti Győrt. A szerződést aláíró Borkai lapunk megkeresésére azt közölte, hogy a titkosítás feloldása sem Dézsinek, sem Pintérnek nem érdeke, mert akkor már „nem lehetne használni politikai célokra” a szerinte Győrnek is előnyös megállapodást.- írja az Átlátszó
Pintér Bence már polgármesterjelöltként megpróbálta kikérni az Audi-szerződést, de az akkori fideszes polgármester, Dézsi megtagadta az adatigénylés teljesítését. Pollreisz Balázs MSZP-s önkormányzati képviselő viszont elolvashatta a dokumentumot, és ezután azt mondta róla, hogy a megállapodás nem a város érdekeit szolgálja.
2024 áprilisában Dézsi Csaba András azt válaszolta Pintérnek, hogy „hivatkozott szerződést a Felek 2010-ben kötötték. A szerződés keletkezésekor hatályos, a személyes adatok védelméről és a közérdekű adatok nyilvánosságáról szóló 1992. évi LXIII. törvény […] az információszabadsághoz való jog körében nem rendelkezett a titoktartási kötelezettség/üzleti titok és közérdekű adat viszonyrendszeréről. Ezt a tárgykört a jelenleg hatályos Infotv. először a Polgári Törvénykönyvben foglalt szabályokra hivatkozva”, majd 2014. március 14-től az Infotörvény 27. paragrafusának 3. bekezdésébe emelve szabályozta.
„A Felek így a szerződésben a szerződés tartalmának megismerhetőségi korlátjaként jogszerűen alkalmazták a titoktartási kötelezettség kikötését. Ezen Felekre vonatkozó kötelezettség megsértése súlyos következményekkel járhat mindkét Fél részére” – válaszolta Dézsi Csaba András a Győr és Audi közötti szerződésről, amelyet az Átlátszó is hiába próbált kikérni.
Hol a város érdeke?
Pollreisz Balázs MSZP-s önkormányzati képviselő viszont elolvashatta a megállapodást. Tartalmáról a közgyűlésen nem beszélhetett, de annyit elmondott, hogy szerinte nem szolgálja Győr érdekét. „Ami benne van, arról nem beszélhetek, ami viszont nincs benne, arról igen” – mondta a 2024. április 30-i közgyűlésen. „Sajnálatos módon azt látom, hogy a szerződésben nincs benne a város érdeke egyáltalán” – mondta Pollreisz. Erre a fideszes polgármester „Egyetértünk!” felkiáltással reagált. Pollreisz szerint „lett volna megoldás arra, hogy ezen a szerződésen módosítsanak”.
Korábban Dézsi Csaba András azt mondta, hogy a Borkai-korszakban a győri városházán dolgoztak olyan lobbisták, akik nem a város, hanem bizonyos magáncégek érdekeit szolgálták, s ő emiatt kirúgta őket.
Pintér Bence, a TSZVE-nek az LMP, a Momentum és az MSZP támogatásával induló polgármesterjelöltje már ekkor is a szerződést hibáztatta. „Győr fideszes városvezetése az elmúlt években több milliárd forintot hagy elfolyni a költségvetésből – nem csak az általam feltárt kétes üzletek, de az adópolitikája kapcsán is. Győr az utolsó nagyváros, ahol 1,6 százalék az iparűzési adó, amivel tavaly 7 milliárd forintot hagyott a város a nagyvállalatoknál.
Mint az utóbbi hónapokban kiderült, az abszurd állapot oka, hogy Borkai Zsolt korábbi fideszes polgármester titkos alkut kötött az Audival arról, hogy a város leszállítja a helyi iparűzési adót 1,6 százalékra, és 2027-ig ott is tartja azt a nagyvállalat érdekeit szem előtt tartva” – mondta Pintér 2024 májusában az Átlátszónak.
Távozása után Dézsi bőbeszédűbb lett
A júniusban leváltott fideszes polgármester 2024 októberében a 24.hu-nak adott interjúban a kérdésre, mi van a szerződésben, amit titkolni kell, azt mondta, hogy szerinte „semmi különös, de van benne egy záradék, hogy nem hozhatjuk nyilvánosságra. Amikor beszélni akartam a szerződésről, felhívták a figyelmemet erre a záradékra. A volt kollégáját, a jelenlegi polgármestert meg tudja kérdezni, ő kiadja-e ezt a szerződést. Lehet, megkérdezem őt erről én is. Ennek a szerződésnek is köszönhető, hogy Győr városát a szolidaritási hozzájárulás képében megjelenő elvonások sokkal jobban sújtják, mint az reális lenne”.
A kérdésre, hogy a szerződés előnytelen-e a győri önkormányzatra nézve, Dézsi azt válaszolta, hogy „nem mondok semmit, mert a szerződés titkos. De tény, hogy ennek következtében az iparűzési adó Győrben a legalacsonyabb. A szolidaritási hozzájárulás számításánál viszont nem veszik figyelembe, hogy az iparűzési adó Győrben nem 2 százalék, hanem csak 1,6, ami hátrányosan érinti a várost. Az, hogy ezt nem veszik figyelembe, nem a szerződés hibája, de kétségtelen, hogy az iparűzési adót ebben a dokumentumban szabályozták”.
Később jöhet a vita
„A szerződést nyilvánosságra kell hozni, ez nem is lehet kérdés. Éppen ezért már kezdeményeztem is polgármesterként az Audinál a folyamat elindítását, és úgy gondolom, hogy nem lesz szükség egyéb jogi eljárásra az ügyben” – mondta Pintér Bence, az új polgármester. Szerinte a vitát arról, hogy jó döntés volt-e ezt a szerződést megkötni vagy sem, majd „azután lesz érdemes elkezdeni, hogy a dokumentumot nyilvánosságra hoztuk és mindenki megismerhette a tartalmát”.
Megkerestük Borkai Zsoltot is, a várost 2006 és 2019 között vezető polgármestert. A volt fideszes politikus, aki aláírta az Audival a megállapodást 2010-ben, a következőket válaszolta megkeresésünkre:
„Október 1-jétől Pintér Bence a polgármester! A polgármesternek megvan az a lehetősége, amennyiben akarja, hogy ezt a titkosítást feloldja. Ugyanúgy meg volt Dézsi Csaba András korábbi polgármesternek is ez a lehetősége! Véleményem szerint sem a korábbi sem a jelenlegi polgármesternek, valamint bizonyos médiáknak sem érdeke, hogy ezt megtegye, hiszen
innentől kezdve nem lehetne használni politikai célokra az Audi és Önkormányzat között kötött, egyébként mindkét fél számára előnyös szerződést!
Tájékoztatom továbbá, hogy három különböző megállapodás született az Audi fejlesztésével kapcsolatban: 1. Audi – Győr városa, 2. Audi – kormány, 3. Győr – kormány” – felelte az Átlátszónak Borkai Zsolt. A volt polgármester a Közösen a Jövőnkért Egyesület listáján jutott be a közgyűlésbe.
Az oknyomozó portál megkereste az ügyben az Audit is. „Pintér Bencével, Győr Megyei Jogú Város polgármesterével találkozott az Audi Hungaria vezetése, áttekintették a város és a vállalat együttműködésének főbb témáit” – válaszolták lapunknak a cégtől. Azt is kérdeztük: ezen a találkozón szóba került-e a győri önkormányzattal kötött 2010-es szerződés, titkosságának feloldása és nyilvánosságra hozatala, illetve született-e, vagy várható-e erről döntés. „Megértését kérjük, a polgármester úrral történt találkozó részleteiről nem kívánunk nyilatkozni” – válaszolták.
Az Átlátszó információi szerint a 2010-ben az Audi és a kormány között született szerződés szintén titkos. Mivel az Auditól ezzel kapcsolatban nem kaptunk választ, közérdekű adatigényléssel fordultunk a Miniszterelnökséghez.