Ugrás a tartalomra
CIVILHETES
  • Belföld
  • Külföld
  • Gazdaság
  • Vélemény
  • +
    • Időjárás
    • Kultúra
      • Film
      • Zene
    • Tudomány
      • Környezet
      • Technika
      • Kütyü
    • Életmód
      • Egészség
      • Gasztro
      • Sport
      • Állati
    • Bulvár
      • Kék
      • Rejtély
    • Fiatal
    • Videó

Államosítják az útdíj rendszerét? – Eltűnhetnek a magáncégek a 800 milliárdos üzletből

Gazdaság
2025.06.07.
Profile picture for user CIVILHETES
By CIVILHETES on
  • facebook-f
  • twitter
  • envelope
  • print

Teljes kontrollt szerezne az állam a több mint 800 milliárd forintos bevételt termelő hazai útdíj rendszer felett. A minisztérium kiszorítaná a magánszektort, és 2025 végéig állami kézbe vonná a teljes informatikai és üzemeltetési rendszert. 

Az útdíj rendszer informatika és üzemeltetési háttere állami irányítás alá kerülhet

2025 végéig teljesen állami kézbe kerülhet a magyar útdíjrendszer informatikai és üzemeltetési háttere. A Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztérium célja, hogy a magánszektor kiszorításával csökkenjenek az informatikai kiadások, és átláthatóbb rendszer jöjjön létre. A Nemzeti Útdíjszolgáltató Zrt. (NÚSZ) felügyelete idén átvizsgálták – írja a Portfolió.

Az állami kontroll segítene a helyzet kezelésében

A NÚSZ éves szinten 800 milliárd forintot kezel, amelynek közel 80 százaléka a kamion és teherforgalom díjaiból és környezetterhelési díjakból áll. A személyautók által vásárolt autópálya matricák, útdíjak a bevétel ötödét adják. Magyarországon átmenő tranzitforgalom a jövőben erősödhet. 

A Portfolió cikkében utal a Telexben megjelent anyagra, amiben az olvasható, hogy az állami bevétel nem függhet külső szállítóktól, így a minisztérium fennhatósága alá érdemes bevonni az informatikai szolgáltatást. A lap forrásai szerint az állam átláthatóbb és olcsóbb rendszert alakítana ki, ahol mind a fejlesztés mind a jogok az állam tulajdonában maradnak. Az elmúlt időszakban ugyanis az informatikai költségek nehezebben ellenőrizhetők voltak és a technológia váltása nem volt sikeres.

Az évtized során több magánszereplő, mint az i-Cell vagy az Asura-csoport, komoly profitra tett szert. A vizsgálatok nyomán napvilágra került, hogy egyes cégek például a Kupon Portfolio Kft. szinte minimális létszámmal értek el milliárdos hasznot. A kormány célja most az, hogy a közpénzekből származó bevételek minél kisebb részét kelljen külső szolgáltatóknak jutalékként kifizetni.

Új technológia, romló hatékonyság

A rendszer technológiai váltása az Asura Toll Services Zrt. eszközcseréje révén nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. A rendszámfelismerési arány romlott, miközben nőtt a számítási és tárolási igény. A pénzügyi átláthatóság is csökkent, hiszen a NÚSZ az elmúlt két évben már nem közvetlenül fizetett be a költségvetésbe, hanem saját költségeit levonva tette ezt meg.

Verseny vagy visszalépés?

A kamionokat kiszolgáló bevallási közreműködők, flottamenedzsment-cégek és más technológiai szereplők attól tartanak, hogy a totális államosítás fékezheti az innovációt, és hosszú távon rontja a szolgáltatások színvonalát. Ugyanakkor az állami cél világos. Minden fejlesztési és üzemeltetési jogot állami kézbe venni, az informatikát házon belülre hozni, és így megakadályozni a túlárazást és a piaci torzulásokat.

Az útdíjjal kapcsolatos lehetőségek és kérdőjelek

Az audit eredményeként olyan mértékű államosítás mellett döntöttek, amely 2025. december 31-ig teljesen állami kézbe vonná a kulcsfontosságú informatikai rendszereket és kiszorítaná a magáncégeket és közreműködőt. Ez nem zárja ki, hogy az állam megvásárolja az eddigi szolgáltatókat vagy saját fejlesztésbe kezdjen. A jövő még sok nyitott kérdést tartogat. Az biztos, hogy a 2025 végére tervezett új struktúra alapjaiban rajzolhatja újra a magyar útdíjszedés világát. (Tőzsdefórum)

Címlapkép forrása: NÚSZ Zrt.
útdíj
útdíj rendszer
ÁLLAMOSÍTÁS
Profile picture for user CIVILHETES
CIVILHETES
Publikálva 2025.06.07. - 14:37
Módosítva 2025.06.07. - 14:38
A- A+
  • facebook-f
  • twitter
  • envelope
  • print

  • Kéri László: "Látom Orbánon, hogy fogalma sincs a valóságról"

    Kéri László: "Látom Orbánon, hogy fogalma sincs a valóságról"

  • Különleges feladatok várnak Rogán Antalra honvédelmi válsághelyzet és hadiállapot idején egy rendelettervezet szerint

    Különleges feladatok várnak Rogán Antalra honvédelmi válsághelyzet és hadiállapot idején egy rendelettervezet szerint

  • "Éjszaka nyílnak meg a lányok"

    "Éjszaka nyílnak meg a lányok"

  • Egy igazgató személyes bosszúja a szegregált oktatásból menekülő gyerekek ellen

    Egy igazgató személyes bosszúja a szegregált oktatásból menekülő gyerekek ellen

  • A váci rendőrség váratlanul betiltotta a "Merj önmagad lenni!" kiállítás helyi kitelepülését

    A váci rendőrség váratlanul betiltotta a "Merj önmagad lenni!" kiállítás helyi kitelepülését

  • "Ne hazudozzál összevissza!" - Még a fideszes képviselő is ordibálni kezdett egy résztvevővel Lázár fórumán

    "Ne hazudozzál összevissza!" - Még a fideszes képviselő is ordibálni kezdett egy résztvevővel Lázár fórumán

  • Egy továbbra is hibás fővonalról hallgat a MÁV új menetrendről szóló közleménye

    Egy továbbra is hibás fővonalról hallgat a MÁV új menetrendről szóló közleménye

  • Rejtélyes vezércsere jön a Magyar Turisztikai Ügynökségnél

    Rejtélyes vezércsere jön a Magyar Turisztikai Ügynökségnél

  • Tragédia a párkányi fürdőben: kiderült, hány mintában mutatták ki az amőbák jelenlétét

    Tragédia a párkányi fürdőben: kiderült, hány mintában mutatták ki az amőbák jelenlétét

  • Lezárult az újdörögdi tragédiával végződött kiképzés vizsgálata, egyelőre nincs felelős

    Lezárult az újdörögdi tragédiával végződött kiképzés vizsgálata, egyelőre nincs felelős

  • Újabb csomagtartós videóval jelentkezett Szentkirályi Alexandra, kiszabadult Szabó Botond

    Újabb csomagtartós videóval jelentkezett Szentkirályi Alexandra, kiszabadult Szabó Botond

  • Beszakadt egy teljes útszakasz egy kukásautó alatt Dunaújvárosban

    Beszakadt egy teljes útszakasz egy kukásautó alatt Dunaújvárosban

  • Orbán Viktor: A jövő heti uniós csúcs csúnya munka lesz

    Orbán Viktor: A jövő heti uniós csúcs csúnya munka lesz

  • A rendőrségnek adott igazat a Kúria, nem tarthatják meg a szivárványos felvonulást a civil szervezetek

    A rendőrségnek adott igazat a Kúria, nem tarthatják meg a szivárványos felvonulást a civil szervezetek

  • Kialakulhat Iránban atomkatasztrófa?

    Kialakulhat Iránban atomkatasztrófa?

  • Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

    Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

  • Ügyvéd az igazság ellen? – Ki védi a bántalmazókat, és milyen erkölcsi alapon?

    Ügyvéd az igazság ellen? – Ki védi a bántalmazókat, és milyen erkölcsi alapon?

  • A Szabadság-szobor

    A Szabadság-szobor

  • Szombattól 600 forint fölé drágulnak drágulnak az üzemanyagok

    Szombattól 600 forint fölé drágulnak az üzemanyagok

  • Velünk együtt váltottak rendszert, fényévekre vannak tőlünk, és már az óvodában tanítják a mesterséges intelligenciát

    Velünk együtt váltottak rendszert, fényévekre vannak tőlünk, és már az óvodában tanítják a mesterséges intelligenciát

  • Tarvágási törvény következményei- Avagy, amikor az emberiség szó szerint maga alatt vágja a fát

    Tarvágási törvény következményei- Avagy, amikor az emberiség szó szerint maga alatt vágja a fát

  • Kérek még

Maradjon velünk!

 

  • instagram
  • facebook-f
  • twitter
  • coub
  • youtube

Rovatok

  • Belföld
  • Külföld
  • Gazdaság
  • Vélemény
  • Minden más

© 2011-2025 CIVILHETES /Középen állunk/

Lábléc menü

  • Impresszum
  • Jogi nyilatkozat
  • Adatkezelés
  • Régi CIVILHETES
Címlap
CIVILHETES
Független Közéleti Magazin
  • Belföld
  • Külföld
  • Gazdaság
  • Vélemény
  • +
    • Időjárás
    • Kultúra
      • Film
      • Zene
    • Tudomány
      • Környezet
      • Technika
      • Kütyü
    • Életmód
      • Egészség
      • Gasztro
      • Sport
      • Állati
    • Bulvár
      • Kék
      • Rejtély
    • Fiatal
    • Videó
Clear keys input element