Március óta tudni, hogy Szijjártó Péter durván égeti a közpénzt a levegőben.
Az Átlátszó márciusban írta meg, hogy Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter három hivatali útjára összesen 264 millió forintért béreltek neki egy holland luxusjetet 2023-ban.
Az összeg nagysága és a miniszter rendszeres magángépes útjai miatt adódik a kérdés, hogy milyen repülőgépekkel és körülmények között utazik Szijjártó egy-egy hosszabb, kontinenseket átívelő útra, és ez mennyibe kerül az adófizetőknek.
2021-ben közadatigénylésben kérte ki a lap a külügyminisztériumtól, hogy a tárcavezető Szijjártó Péter mikor, hová és milyen hivatalos program keretében utazott 2019 óta nem menetrendszerinti járatra váltott repülőjeggyel.
Pontos válasz ezekre a kérdésekre nem érkezett, de az utazási célokat ömlesztve, az időpont és a hivatalos program megjelölése nélkül megkapta az Átlátszó. A lista alapján akkor megállapították, hogy a szinte folyton úton lévő Szijjártó legalább 65 esetben bérelt magánrepülőkkel utazott, hogy „odaérjen”, ahova menni akart.
Kambodzsa és Thaiföld 140 millióért
A minisztériumtól 2021-ben kapott úticéllistából ezúttal két, a világ keleti felét célzó hivatali utat tudtak beazonosítani.
Az egyik vizsgált miniszteri látogatás egy 2020 novemberi, két ázsiai országot, Kambodzsát és Thaiföldet érintő út volt, melyet a Covid-járvány közben teljesített a külügyminiszter. Illetve csak teljesített volna, ugyanis Szijjártó saját Facebook-oldala is beszámolt róla, hogy a miniszter ezen utazása félbeszakadt, mert közben pozitív lett a Covid-tesztje. Kambodzsai látogatása végeztével repült át Thaiföldre, ahol érkezéskor letesztelték, és a pozitív koronavírus-eredmény miatt ott már nem találkozott senkivel, hanem hazajött a tervezettnél előbb.
Most egy friss közadatigényléssel megtudta a lap a külügyminisztériumtól, hogy a félbeszakadt kambodzsai-thaiföldi út repülőgépköltsége még így is csaknem
140 millió forintot tett ki.
Japán és Azerbajdzsán ismeretlen összegért
A másik Átlátszó által vizsgált hivatali út egy 2021-es japán és azerbajdzsáni látogatás volt, amelynek során a magyar külügyminiszter először Oszakába, majd Tokióba, hazafelé pedig Bakuba repült.
Ennek az útnak a repülőgépköltségét egyelőre nem sikerült megtudni, mert a lap közadatigénylésére adott válaszában a külügyminisztérium azt közölte, hogy nem rendelkezik adattal Szijjártó Péter ezen repülőútjáról – majd többszöri megkeresésük ellenére sem árulta el, hogy akkor vajon ki az adatgazda az ügyben.
Mivel a külügyminiszter utazási költsége és az adatkezelő kiléte is közérdekű, illetve közérdekből nyilvános adat, panaszt tesznek a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóságnál (NAIH).
Az Oszaka-Tokió-Baku út repülőgépköltségével kapcsolatban egyelőre csupán annyi megállapítást lehet tenni, hogy annak mértéke – mind a megtett távolságot, mind pedig a repülőgépbérlés időtartamát tekintve – még a másik, 140 millió forintos kambodzsai útnál is nagyobb összegű lehet.
Luxuskörülmények között utazott Szijjártó
A fent említett két hivatali út során, a külügyminiszter mindkét esetben a VistaJet magánrepülőgépes társaság jetjeit használta, melyek a cég európai, máltai bejegyzésű flottájához tartoznak, és 9H- kezdetű lajstromjellel repülnek.
A VistaJet cégcsoport az iparág egyik jelentős szereplője, amely világszinten 90 repülőgépből álló flottát üzemeltet, és a világ minden pontján igénybe vehető szolgáltatást kínál ügyfeleinek.
A cég flottájába tartozó jetek jól felismerhetőek: géptestük egységesen szürke színű, és teljes hosszukban egy bordó csík fut végig rajtuk. Ettől eltekintve megjelenésük hasonló, mint a magyar honvédségi gépeké, de a Vista-gépek színe ezüstösebb szürke, ezért exkluzívabb hatású.
A cég különböző típuscsaládokat üzemeltet (Bombardier, Gulfstream, Embraer, Cessna, Dassault), hogy az utasszámot, a távolságot és a kényelmi igényeket figyelembe véve minél kifizetődőbb megoldást választhassanak ügyfelei. Már akiknél ez szempont egyáltalán, és nem csak a minél tökéletesebb kényelemre hajtanak.
A repülőgépek utazási adatait gyűjtő ADS-B Exchange oldal segítségével beazonosított, 2021-es
Budapest-Oszaka-Tokió-Baku-Budapest út alkalmával a külügyminiszter a 9H-VJW lajstromjelű Bombardier Global 6000 típusú jettel utazott.
Ezt igazolják azok a fotók is, amiket az Átlátszó egy olvasója készített a máltai bejegyzésű luxusrepülőre felszálló külügyminiszterről.
Miniszteri autó a 9H-VJW lajstromú repülőnél - Fotó: Átlátszó/Olvasói fotó
A külügyminisztérium azt állítja, hogy nem rendelkezik adatokkal a japán-azeri úttal kapcsolatban. Se azt nem tudja a tárca, hogy mennyibe került a 9H-VJW lajstromjelű magánrepülő bérlése, se azt, hogy hány fő utazott rajta Szijjártóval Ázsiába.
A 2016-os gyártmányú, ultra nagy hatótávolságú (ultra long range) jet egyébként 14 utas szállítására képes, a nappal exkluzív és kényelmes belső tér éjszakai elrendezése pedig 5 ágyon maximum 7 fő számára kínál alvóhelyet.
A repülőgépen a két pilóta mellett külön kabinszemélyzet is dolgozik, aki igény szerint meleg ételt szolgál fel a fedélzeten. Az utasok szórakoztatásáról komplex multimédiás rendszer gondoskodik.
Egy Bombardier Global 6000 belseje a VistaJet flottájából. - Fotó: VistaJet/Facebook
A másik, 2020-as ázsiai útra, mely Kambodzsát és Thaiföldet is érintette, Szijjártó Péter a VistaJet 9H-VJC lajstromjelű repülőgépével utazott. Az szintén egy Bombardier Global 6000 típusú gép, tehát ugyanúgy 14 főt tud szállítani luxus körülmények között, mint az Oszaka-Tokió-Baku útra használt 9H-VJW. Csak annyi a különbség a két gép között, hogy az egyiknek Párizsban, a másiknak Münchenben van a bázisa.
Szijjártó kambodzsai útja nagyon alaposan dokumentált a helyi sajtóban, hiszen miután kiderült, hogy a magyar külügyminiszter koronavírus-tesztje pozitív lett, mindenkit leteszteltek, akivel kapcsolatba került. A kambodzsai külügyminiszter a Facebook-oldalán beszámolt arról, hogy karanténban van magyar kollégája miatt, akitől többen – a miniszterelnök is – elkapták kint a Covidot.
Az egyik helyi hírportál, a FreshNewsAsia szerencsére részletesen, több fotóval dokumentálta azt is, amikor Szijjártó Péter a koronavírus-fertőzés miatt a tervezettnél előbb hazaindult Kambodzsából. Jól látszik a képeken a magyar külügyért a reptérre szállító, felzászlózott és VIP-feliratú BMW, az elé leterített mintás, piros szőnyeg, a személyzet, a testőrség és a kísérők sokasága, valamint a VistaJettől magyar közpénzből bérelt 9H-VJC lajstromjelű repülőgépre vidáman felszálló Szijjártó Péter is.
Rendszeresen magánrepülőzik
Mint azt korábban az Átlátszó már megírta, Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter a honvédségi jetek mellett rendszeresen használ magánrepülőgépeket is hivatalos célú útjaihoz.
Erre akkor kerül sor, amikor a honvédségi légi járművek egyéb elfoglaltságaik, illetve katonai kötelezettségeik miatt nem állnak rendelkezésre, a körülmények – általában a miniszter időbeosztása és programjai – pedig nem teszik lehetővé, hogy Szijjártó a kormányrendeletben főszabályként előírt módon, menetrend szerinti járat első osztályán utazzon.
Ilyenkor egy jogszabályi kivétel lép életbe, amely ugyan külön engedélyhez kötött, de a miniszter – az adott költségvetési fejezet felügyeletét ellátó szerv vezetőjeként – saját magának engedélyezheti a főszabálytól való eltérést, vagyis akár más utazási eszköz igénybevételét is.
Ez minden alkalommal meg is történik, amikor Szijjártó Péter nem honvédségi jettel utazik. Vagyis mindig úgy alakul a miniszter programja, hogy sohasem adottak a körülmények ahhoz, hogy menetrend szerinti járattal érje el az úti célját, vagy érjen oda a következő programjára.
A magánrepülőgépes cégektől bérelt jetek pedig – miután jellemzően üzletemberek veszik igénybe üzleti és magánútjaikhoz – felszereltségüket és komfortokozatukat tekintve magasabb szintet képviselnek, mint a menetrend szerinti járatok első osztálya vagy éppen a honvédségi repülőgépek.
Ennek megfelelően – mint azt az általunk kiigényelt adatok is mutatják – az igénybevételük is jelentősen drágább, de a jogszabályi kiskapunak „köszönhetően” Szijjártónak semmiféle költségplafonnal nem kell számolnia az utazásaikor.
Brassai Kornél/Átlátszó