Enélkül nem lesz érvényes egyetlen adásvételi szerződés sem
2024 februárjától, ahogy arról korábban lapunk is beszámolt, életbe lép az a jogszabály, amely a társadalom széles rétege számára szükségessé teszi az elektronikus aláírás használatát ingatlanügyekben. A Napi által megkérdezett szakértő szerint ez a változás sokkolhatja a magyar lakosságot, mert erre jelenleg kevesen vannak felkészülve.
Az új ingatlan-nyilvántartási törvény, illetve annak végrehajtási rendelete előírja, hogy a tulajdonjog bejegyzési engedélyt egy arra rendszeresített űrlapon kell létrehozni, amelyet elektronikus aláírás elhelyezésével vagy azonosításra visszavezetett dokumentumhitelesítés (AVDH) szolgáltatással kell hitelesíteni - írja a lap. Így a kihirdetett jogszabályok értelmében 2024. február 1. napjával kötelező a tulajdonjog bejegyzési engedélyt is minősített vagy minősített tanúsítványon alapuló fokozott biztonságú elektronikus aláírás elhelyezésével vagy AVDH szolgáltatással hitelesített űrlapon létrehozni.
Bár a magyar lakosság körülbelül 90%-a rendelkezik e-személyi igazolvánnyal (a bevezetése óta körülbelül 7,2 millió darab került kibocsátásra), az eAláírás funkció használatához szükséges tanúsítvány mindösszesen körülbelül 60 ezer e-személyi igazolványhoz tartozik, vagyis a személyik kevesebb, mint egy százalékához.
Dr. Halmos Tamás adatvédelmi szakjogász a lapnak elmondta: a forgalomban lévő, érvényes eAláírás tanúsítványok alacsony száma alapján, valamint ismerve a papíralapú adminisztráció dominanciáját a mindennapi ügyintézési folyamatok során, a magyar lakosság jelenleg nem felkészült arra, hogy az elektronikus aláírások felváltsák a kézi aláírást bármely ügylettípus kapcsán, ideértve az ingatlan adásvételi szerződéseket is. A szakértő szerint ezért a jogügyeletek zökkenőmentes lebonyolításában fokozott felelőssége lesz az okiratszerkesztő ügyvédnek vagy közjegyzőnek.
Az ingatlan adásvételi szerződés megkötése az egyén szemszögéből az egyik legritkább ügylettípusnak mondható, hiszen az ingatlan jellemzően az ingatlantulajdonnal rendelkező állampolgárok legértékesebb vagyontárgya, amelynek adásvételére a legtöbben csak egyszer szerződnek egész életükben. Várható azonban, hogy az elektronikus aláírások terjedésével olyan ügylettípusok kapcsán merül majd fel az elektronikus aláírások kötelező alkalmazása, amelyekkel gyakrabban találkozunk a mindennapjaink során - írják. (Pénzcentrum)